Het belang van het bedrijfsbezoek

Mensen vragen me wel eens: ga je dan echt bij elke opdrachtgever op bezoek? Ja, natuurlijk. Deze week nog bleek hoe belangrijk dat is.

Het leek een vrij standaard functie voor een Senior Logistiek Manager op een Europees DC voor onderdelen. Deze manager zou de afdelingen logistiek, planning en customer service aansturen, en zich bezighouden met business improvement. Alles bij elkaar een vrij overzichtelijke business unit met 30 medewerkers. Tot zover duidelijk. Het bedrijf zit 200 kilometer bij me vandaan. Ik zou kunnen besluiten dat ik wel weet hoe het zit, ik zou de functiebeschrijving kunnen maken en snel gaan werven. Maar dat doe ik niet. Want ik weet dat een bedrijfsbezoek altijd die extra informatie geeft die ik nodig heb om precies te bepalen wat voor persoonlijkheid ik nodig heb. Om te kunnen beoordelen of Jan of Piet inderdaad past in die omgeving.

Sfeer proeven

Zodra ik bij het bedrijf binnenkwam, bleek de grote diversiteit op de werkvloer. Onder de 30 medewerkers van de afdeling waren maar liefst 14 nationaliteiten vertegenwoordigd! Uit alle hoeken van de wereld, van Nederland tot Azië tot Oost-Europa. De voertaal op de vloer was 100% Engels. Iets anders dat me opviel, is dat er kei- en keihard gewerkt werd. Hier was een 40-urige werkweek niet de norm. Bij de verschillende gesprekken die ik had, viel ook het hoge ambitieniveau op. Bovendien was er veel in beweging: de afdeling customer service was net gevormd en zocht nog naar de perfecte vorm. Al deze informatie is belangrijk om te weten wat voor persoonlijkheid hierbij past.

Waarom je het zelf moet ervaren

Ja, natuurlijk zou een opdrachtgever dat soort feiten kunnen vertellen, maar dat heeft drie belangrijke nadelen.

  • Ten eerste zal de opdrachtgever een aantal van deze zaken niet expliciet vermelden, omdat het voor hem of haar volkomen vanzelfsprekend is – de baas van dit bedrijf kent zijn medewerkers niet anders dan hardwerkend en ambitieus en is allang gewend aan de diversiteit.
  • Ten tweede is er een groot verschil tussen weten en voelen. Pas als je er bent, merk je wat het betekent dat er 14 nationaliteiten zijn en ervaar je hoe zij met elkaar omgaan.
  • Tot slot spreek ik op zo’n bedrijfsbezoek mensen van verschillende niveaus, individueel, waardoor ze zich vrij voelen om echt te vertellen hoe zij het werk ervaren. Dat geeft informatie die de opdrachtgever nooit zou kunnen overbrengen.

Dus ik reed aan het eind van die dag met een zeer tevreden gevoel de 200 kilometer weer terug naar huis. Ik kon met een gerust hart zeggen dat ik wist wat voor bedrijf dit was en wat voor persoon er nodig was in de functie. Ik had zelfs al een paar mensen uit ons netwerk in mijn hoofd die ik zeker zou benaderen. Jan zou ik hier niet voorstellen, Piet juist wel. Ook voor de externe kandidatenwerving was me helemaal duidelijk op welke eigenschappen ik de nadruk zou leggen. Zo’n bedrijfsbezoek kost me een dag, de opdrachtgever betaalt er niets extra voor, maar het is het waard. Want ik weet zeker dat ik op de juiste zaken selecteer – dat kost minder tijd en levert de best mogelijke kandidaten op.

Dit is een van de stappen in ons recruitmentproces. Door een gestructureerde en bewezen werkwijze vinden we de juiste kandidaat.