Consultancy


Plaatbewerker Dumaco verkort doorlooptijd klantorders

In januari 2022 startte interim expert Bastiaan van der List bij Dumaco, een moderne plaatbewerker in Zeeland. Het bedrijf groeide hard, maar de efficiëntie van de operationele processen was niet optimaal. Ze zouden spoedig tegen hun grenzen aanlopen. We zochten naar de belangrijkste bottlenecks, vonden ze en losten ze samen op. Zodat Dumaco klaar is voor verdere groei.

Lees meer over deze referentie »


Supply chain van Stedin: ‘We varen in een storm met een duidelijke koers’

Alsof de energietransitie op zichzelf nog niet genoeg was, kregen netbeheerders zoals Stedin de afgelopen jaren te maken met een snel stijgende vraag, en juist afnemende betrouwbaarheid van materiaalaanvoer. Stedin heeft een duidelijke prioriteit: het bouwen moet ongehinderd door kunnen gaan en daarin is de supply chain een belangrijke factor. De supply chain strategie die Stedin eerder met BLMC maakte, biedt de houvast en flexibiliteit om snel bij te sturen.

Lees meer over deze referentie »


Een nieuwe inkoopstrategie voor HG International

Miljoenen consumenten in meer dan 45 landen maken gebruik van de schoonmaakproducten van HG. De grondstoffen voor al die producten worden geleverd door een uitgebreid netwerk van suppliers. Het bedrijf groeit hard en besluit een deel van de productie te outsourcen. BLMC helpt HG om de inkooporganisatie te optimaliseren, vendormanagement in te richten en het leveranciersnetwerk gereed te maken voor verdere groei.

Lees meer over deze referentie »


Dynamiek tussen Sales en Supply Chain: van bottleneck naar synergie

Je hebt een supermoderne fabriek, met loyale en gemotiveerde werknemers en er is een groeiende vraag naar je producten: het droomscenario van menig ondernemer. Maar de ondernemer die dit in werkelijkheid meemaakte de afgelopen jaren, had er slapeloze nachten van. Op een ochtend belde hij Sjaak Lekkerkerker van BLMC: ‘Je moest maar eens langskomen, hier bij ons op de fabriek. Maar houd er rekening mee dat we niet al te vrolijk zijn.’

Lees meer over deze referentie »


Stedin gebruikt financiële analyse voor supply chain optimalisatie

De energietransitie stelt netbeheerder Stedin voor een grote uitdaging de komende jaren. Een gestroomlijnde en klantgerichte supply chain is daarbij een randvoorwaarde. Het gaat om jaarlijks ruim 900 miljoen euro aan materialen en diensten die snel en efficiënt op de juiste plaats moeten zijn. Hoe richt je dat ketenbreed in? Directeur Supply Chain Marleen Baars liet BLMC een financiële supply chain analyse maken die verschillende verrassingen opleverde. Die inzichten gebruikt Stedin om verbeteringen in gang te zetten.

Lees meer over deze referentie »


Swiss Sense benut resources beter dankzij S&OP

Een deel van de producten uit het assortiment van Swiss Sense wordt op maat geproduceerd en seizoensmomenten zoals de zomersale en Black Friday veroorzaken pieken in de vraag. Het bedrijf wil de grip op de capaciteitsplanning met Sales & Operations Planning vergroten. De pragmatische aanpak van BLMC spreekt hen aan.

Lees meer over deze referentie »


Gericht op klantwensen inspelen en tegelijk voorraden verlagen

Van Nifterik, leverancier van plantondersteuning aan de tuinbouw, groeit hard en is gezond. Toch kampt het bedrijf met hoge voorraden. Ook wil men de supply chain beter inrichten om zo middelen efficiënter in te zetten en alerter in te kunnen spelen op klantwensen. De supply chain analyse toont aan dat de oplossing ligt in een segmentatie van klanten en het daarop afstemmen van de processen.

Lees meer over deze referentie »


Fabriek verdrievoudigt frisdrankproductie

referentie frisdrankproducentEen grote frisdrankproducent kampte met flinke problemen in de fabriek. De productieafdeling presteerde ondermaats en de nieuwe productielijn bracht niet het verwachte rendement. BLMC bracht verandering door de hele supply chain onder handen te nemen. In vijf maanden tijd verdrievoudigde de productie.

Lees meer over deze klantcase »


Postorder-bedrijf maakt omslag naar e-commerce

referentie-postorderbedrijfEen postorderbedrijf uit Zuid-Nederland stond voor een grote uitdaging: hoe maken we de transformatie naar een succesvol e-commerce-bedrijf? Om dit vraagstuk te laten slagen had het bedrijf een compleet andere supply chain nodig. BLMC bracht uitkomst door toepassing van de Supply Chain Transformatie Methode.

Lees meer over deze klantcase »


Supply Chain Analyse als basis voor verbeterplan

De Supply Chain Analyse Pro heeft Katun inzicht gegeven in de stappen die nodig zijn om het bedrijf klaar te stomen voor de snel veranderende markt. BLMC constateerde onder meer een grote onduidelijkheid over de gehanteerde bedrijfsstrategie en de daaruit afgeleide verkoop- en supply chain-strategie.

Bekijk hier de klantcase van Katun »


Interim management

Fixami: écht een klus voor BLMC

Je omzet stijgt als een dolle, je producten staan opgestapeld tot aan het plafond en leveranciers staan in de rij om de bestellingen af te leveren: dat was een paar jaar geleden min of meer de situatie bij Fixami, e-commerce bedrijf voor gereedschappen, powertools, accessoires en verbruiksartikelen voor de professionele klusser. Ze verhuisden naar een nieuw pand en besloten BLMC in te schakelen om hun nieuwe warehouse en de hele logistieke organisatie naar een hoger plan te brengen.

Lees meer over deze klantcase »



Orde scheppen in een wirwar van planten

Van marktkraam tot miljoenen bedrijf: dat is in een notendop het verhaal van bloemen- en plantengroothandel Waterdrinker in Aalsmeer. Maar wanneer die groei gepaard gaat met een onbalans in de interne structuur en een veranderende klantvraag, wordt het tijd om BLMC in te schakelen. Twee Interim Managers Logistiek scheppen orde in de wirwar van bloemen en planten.

Lees meer over deze klantcase »


Synergie tussen internationale productielocaties

Wanneer investeerder Brookfield in 2018 een belang in Schoeller Allibert neemt, wordt de strategie aangescherpt en start een nieuw managementteam. Hoewel Schoeller Allibert commercieel succesvol is, blijken er nog veel kansen te zijn om de markt slimmer te bedienen. De sleutel: meer afstemming en synergie tussen de internationale locaties.

Lees meer over de ervaring van Schoeller Alibert »


DNP Imagingcomm gereed voor groei

DNP had forse groeiaspiraties maar liep tegen de eigen grenzen aan. Door het aanpakken van de goederenflow, de logistiek, het gebouw en de planning, kan het gespecialiseerde bedrijf de groei nu aan.

Lees meer over de ervaring van DNP »


De boel rechthouden in tijden van verandering

Toen brouwerij PALM werd overgenomen door Swinkels family brewers, was er op korte termijnvervanging nodig voor de logistiek manager. Tegelijkertijd wilde de brouwer een aantal  verbeterslagen doorvoeren,  waaronder de invoering van een nieuw ERP-systeem. Global Logistics Manager Fred Hooft vertelt over de hectische tijd die volgde en de rol die interim manager Dick van Gend speelde om organisatie hier goed doorheen te loodsen.

Lees meer over de ervaring van PALM »


Helder als water

Voor Aquon, expert in wateronderzoek en advies, vond BLMC een interim manager Monstername en Logistiek. Toen deze de gewenste rust en efficiencyverbetering had gerealiseerd, was het tijd voor een vaste manager op deze positie. Ook zij werd door BLMC gevonden. Hoe heeft directeur Jeen Bouma dat proces ervaren? ‘Het meest opvallend en waardevol is de toename in motivatie en betrokkenheid bij de medewerkers.’

Lees meer over de opdracht bij Aquon »


“De meerwaarde van BLMC schuilt in de factoren tijd en kwaliteit”

Bavaria is een van de klanten die BLMC regelmatig inschakelt. De aanleiding voor de opdracht uit ons voorbeeld was zwangerschapsverlof. Echter was de opdracht breder dan alleen vervanging voor een periode van vijf maanden. De Brabantse bierbrouwer zocht een interim manager die ook aanbevelingen kon doen voor verbetering van de processen en inrichting van de organisatie. “De meerwaarde van BLMC schuilt in de factoren tijd en kwaliteit” volgens de Global Customer Logistics Manager van Bavaria.

Lees meer over de klantcase bij Bavaria »


Distributieproces op de rit

Door toenemende vraag naar een nieuw product verloor Florensis volledige grip op het distributieproces. Klanten kregen onvolledige zendingen, ontvingen producten die ze niet besteld hadden of waarvan de kwaliteit door vertraging onderweg sterk te wensen overliet. Onze huidige directeur interim management, Sjaak Lekkerkerker, heeft het distributieproces weer onder controle gebracht.

Bekijk de klantcase van Florensis »