Interim managers selecteren met behulp van innovatieve tools

In aanloop naar de Interim Challenge 2019 verkennen we als founding partners nieuwe ontwikkelingen in het vak. Dit keer onderzochten we innovatieve instrumenten voor de selectie van interim managers. Naast het ‘goed kennen van je mensen’ is er immers meer mogelijk. Een van de besproken tools, micro-expressie, zullen we bij de challenge gaan testen.

De founding partners van de Interim Challenge zijn, naast BLMC, ook Finance Factor en Leeuwendaal. We willen met dit initiatief aandacht vragen voor het vak interim management en laten zien wat de toegevoegde waarde is van een gespecialiseerd bemiddelingsbureau. Ook geeft het ons de kans om als vakgenoten met elkaar kennis uit te wisselen. Zo lieten we ons recentelijk bijpraten door Bas van de Haterd, over nieuwe selectiemethoden zoals games, micro-expressie, tekst mining en social media analyses.

Ken je mensen

Bij een interim-management-opdracht staat het vraagstuk centraal. Daar hoort een persoon bij die de kennis en de persoonlijkheid heeft om de gewenste verandering te kunnen realiseren.

Wij putten daarvoor voornamelijk uit de eigen pool van kandidaten. Die is zorgvuldig opgebouwd, we kennen deze professionals door en door en kunnen goed inschatten bij welke opdrachten ze passen. Vinden we in onze eigen pool niet de juiste persoon, dan zoeken we verder. Ook daarvoor gebruiken we vertrouwde instrumenten en de meer dan 20 jaar ervaring die we in dit vak hebben.

Innovatieve selectietools voegen iets toe

Toch is het altijd verstandig om verder te kijken en te innoveren. Zeker bij het zoeken naar nieuwe kandidaten is het waardevol om snel een goede inschatting te kunnen maken van zaken die verder gaan dan het cv. In veel opdrachten is de persoonlijkheid van de interim manager minstens zo belangrijk. De genoemde selectiemethoden zijn juist bedoeld om dat te testen.

Met games wordt bijvoorbeeld getoetst hoe een kandidaat beslissingen neemt. Met tekst- en socialmedia-analyses onderzoek je hoe iemand schrijft of zich op social media gedraagt. Ook dat levert informatie op over iemands persoonlijkheid. Micro-expressie is een analyse van gezichtsuitdrukkingen waarmee je karaktereigenschappen ontdekt; is iemand actiegericht, analysegericht of mensgericht?

Zulke tools zullen nooit het normale selectieproces vervangen, maar zijn er wel een goede aanvulling op.

Inzetten bij Interim Challenge 2019

De beoordeling van de kandidaten bij de Interim Challenge 2019 gebeurt door een deskundige jury, die hen vooral zal beoordelen op basis van een uitgewerkte casus. Daarnaast zullen we micro-expressie gaan inzetten als aanvullend instrument. Dat doen we enerzijds om een extra, objectief instrument toe te voegen, anderzijds om hier zelf ervaring mee op te doen. Deze zullen we delen met de markt. Zo leveren we met de Interim Challenge ook graag een bijdrage aan de ontwikkeling van de sector.

Over de Interim Challenge 2019

Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy en Michel van Buren van BLMC zijn de initiatiefnemers van de Interim Challenge. Zij organiseren deze challenge om te laten zien wat de kracht van interim-management is bij het veranderen en verbeteren van organisaties.

Aan dit initiatief hebben zich drie founding partners verbonden: BLMC (Sjaak Lekkerkerker), Finance Factor (Albert Allmers) en Leeuwendaal (Douwe Wijbenga en Lieve-Lotte Mulder). De inschrijving van kandidaten is mogelijk van 2 september tot 14 oktober 2019. Op 29 november vindt de finale plaats.

www.interimchallenge.nl

Gerelateerde nieuwsberichten