5 zaken waar een interim manager beter in moet zijn dan de directeur

Wanneer een interim manager wordt ingevlogen, is er een klus te klaren. Of het nu gaat om het terugdringen van kosten of klachten, of juist het benutten van kansen en groei. Die interim manager moet wel aan een aantal strenge eisen voldoen – anders zou je het zelf wel kunnen, toch? Waarin moet de interimmer beter zijn dan de directeur?

1. Focus

Als manager of directeur heb je te maken met veel verschillende dingen die op een dag je aandacht vragen. De interim manager mag zich juist helemaal op zijn opdracht concentreren en is erg goed in het vasthouden van die focus. Daardoor kan het vraagstuk vaak in relatief korte tijd worden opgelost, waarna de organisatie weer verder kan.

2. Vakkennis

De randvoorwaarde die altijd aanwezig moet zijn is vakkennis. Of de interimmer nu komt om processen te optimaliseren, een systeem te implementeren of een nieuwe supply chain strategie te ontwikkelen: hij of zij moet onbetwistbare kennis en ervaring hebben die voor dit vraagstuk noodzakelijk is.

3. Scherpe blik van buiten

Als je midden in een situatie zit, is het vaak moeilijk de nuances daarvan nog te onderscheiden. Een interim manager komt van buiten en heeft een frisse blik. Deze persoon is getraind om snel zaken te doorzien. Dat gebeurt grondig: hij of zij praat met verschillende lagen in de organisatie om zeker te stellen dat alle nodige informatie meegenomen wordt in de analyse. Dan blijken de oorzaken soms net wat anders te liggen dan de eerste indruk doet vermoeden. Een goede interim manager krijgt dat boven water.

4. Vertrouwen

Hoe goed je als directeur ook bent, doordat je al langer in de organisatie werkt, kun je nooit meer helemaal objectief zijn. Bovendien zullen medewerkers niet alles tegen je  zeggen, zeker niet als het kritiek betreft. Een goede interim manager nodigt mensen uit om open en onbevangen hun eigen perspectief te delen. Hij of zij moet daarom bovengemiddeld integer zijn en vertrouwen wekken. Dat doet hij of zij onder andere door te focussen op de zaak, niet op de persoon.

5. Overwicht

Om snel dingen voor elkaar te krijgen, is overwicht nodig. De interim manager heeft daarom senioriteit, vakkennis en een persoonlijkheid die in staat is op een prettige manier mensen te betrekken en te beïnvloeden. Uiteraard heb je die eigenschappen als directeur ook, maar het overwicht van de interim manager heeft nog een extra bron. Medewerkers beseffen dat deze persoon hier maar voor een doel is: een probleem oplossen, om daarna weer te vertrekken. Dat maakt de positie van de interim manager uniek: een deskundige medestander die helpt een situatie te verbeteren. Daar werken mensen graag aan mee.