De werkgever is niet meer de baas bij werving: en nu?

De krapte op de arbeidsmarkt is voelbaar in alle sectoren en op alle niveaus. Kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen. Daardoor zijn de rollen omgedraaid: werkgevers moeten hard hun best doen om in de smaak te vallen bij een kandidaat. Zes tips voor het verleiden van de beste kandidaten.

Het werkeloosheidscijfers staat op een laagterecord: 3,3% van de beroepsbevolking zoekt een baan, ofwel 300.000 mensen. Daar tegenover staat een even groot aantal vacatures. De gevolgen zie ik dagelijks in mijn eigen praktijk: goede mensen hebben binnen een of twee maanden een nieuwe baan, vaak na een keuze uit meerdere goede opties. Daarom doet het me pijn om te zien hoe nonchalant opdrachtgevers soms met de kandidaten omgaan, alsof deze voor het uitkiezen zijn. Als je een goede kandidaat wilt binnenhalen, vergt dat aandacht en alertheid. Zo wint u de strijd om de beste mensen.

1. Reageer snel

Wanneer u een kandidaat krijgt aangeboden of als iemand rechtstreeks solliciteert, reageer dan snel, liefst binnen een of enkele dagen. Zelfs als u de kandidaat eerst moet bespreken met collega’s, doe dat dan direct en laat er geen week overheen gaan. Dat kan immers genoeg zijn voor de sollicitant om door een andere werkgever benaderd te worden. Het komt ook over alsof u niet zo geïnteresseerd bent; daardoor zal het enthousiasme van de kandidaat snel afnemen.

2. Laat de kandidaat zich thuis voelen

Sollicitatiegesprekken ‘oude stijl’ maakten het de kandidaten vaak expres moeilijk: ‘eens kijken hoe hij of zij zich handhaaft in een ongemakkelijke situatie’. Doe dat niet. Zorg vooral dat de kandidaat zich welkom voelt en behandel hem of haar met respect. Natuurlijk wilt u wel realistisch zijn. Als er bepaalde zaken kritisch zijn voor de functie, of als het bedrijf bepaalde geschreven of ongeschreven regels kent, benoem die dan. Maar ga geen spelletjes spelen.

3. Daag uit op inhoud

Een van de meest gehoorde wensen van een kandidaat is dat ze iets willen bijdragen en dat ze graag uitgedaagd worden. Benadruk in het sollicitatiegesprek daarom welke uitdagingen het bedrijf heeft en waarom u denkt dat de kandidaat een belangrijke bijdrage kan bieden aan de oplossing. Laat de kandidaat ook zelf aan het woord: hoe zou die de zaken aanpakken? Het is voor een goede professional altijd prettig om gevraagd te worden naar zijn of haar visie. Het geeft de kandidaat bovendien het gevoel al onderdeel te zijn van het bedrijf, wat goed is voor de betrokkenheid.

4. Profileer uw bedrijf

Kandidaten zijn op dit moment de baas op de arbeidsmarkt. Het is aan u om uw bedrijf en de functie te ‘verkopen’. Wees realistisch, maar niet te bescheiden. Bespreek van tevoren met de recruiter wat de kandidaat belangrijk vindt en ga daar op in. Geef de kandidaat wel de ruimte; trots zijn op uw bedrijf is goed, maar het mag geen monoloog worden. Daarnaast is het belangrijk om uzelf als leidinggevende te laten zien, om een persoonlijke connectie te maken. Zo’n ‘klik’ is een van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle werkrelatie, zoals ik eerder hier schreef. Denk ook aan impliciete manieren om uw bedrijf positief neer te zetten. Leid de kandidaat rond, ga samen eten in de gezellige bedrijfskantine, of toon het nieuwe DC. Laat de dingen zien die onderscheidend zijn en die de kandidaat kunnen aanspreken.

5. Behandel afvallers respectvol

Wanneer u meerdere kandidaten hebt gesproken, zorg dan voor een zorgvuldige communicatie met de afvallers. Stuur bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap om hen te bedanken voor hun belangstelling. Bij kandidaten waar u positief over bent, wilt u misschien aangeven dat u het op prijs stelt in contact te blijven. LinkedIn is daarvoor een uitstekende, laagdrempelige manier. Zo blijft uw bedrijf ‘top of mind’ bij de kandidaat. Ook zal deze eerder geneigd zijn positief over uw bedrijf te praten in de markt. Dat kan u helpen bij een volgende vacature.

6. Doe het niet alleen

Kandidaten selecteren is voor u waarschijnlijk geen dagelijks werk. Gelukkig hoeft u het niet alleen te doen. Een recruiter kan, zeker bij management- en directiefuncties, van grote toegevoegde waarde zijn. Deze draagt goede kandidaten aan, helpt u bij de pre-selectie en bij de voorbereiding van gesprekken. Hij of zij kent elke kandidaat en weet wat voor soort uitdaging deze zoekt. Daartoe is het wel belangrijk dat de recruiter het vak supply chain management goed kent en er ervaring mee heeft.

Daarnaast kan de recruiter als ‘buitenstaander’ goed zien wat er bijzonder is aan uw bedrijf en hoe u daar in het gesprek gebruik van kunt maken. Selectiegesprekken kunnen spannend zijn, zowel voor de kandidaat als voor de werkgever. Een recruiter start het gesprek op een ontspannen manier op en loodst het door stroeve momenten heen. Na afloop is hij of zij behulpzaam bij het duiden van het gesprek en bij de selectie.

Er zijn veel zaken waar u op moet letten maar de tijd en aandacht die u in dit proces stopt, betaalt zich dubbel en dwars terug. In de huidige competitieve arbeidsmarkt is een persoonlijke en alerte aanpak simpelweg de enige manier om de juiste kandidaten voor u te winnen.

Gerelateerde nieuwsberichten