Vroeg of laat krijgt moet elk bedrijf een CSRD duurzaamheidsrapportage maken. Sommige bedrijven vinden dat vervelend, maar je kunt het ook zien als een kans. Het is een uitgelezen moment om te kijken waar je staat, nieuwe ambities te vormen én waar te maken. Samen met je ketenpartners. Maar hoe bepaal je die ambities? En hoe ga je ze realiseren?

Je krijgt met CSRD te maken, of je nu groot bent of klein, producent of retailer. Zo’n CSRD-rapportage ziet er wel voor elk bedrijf anders uit. Je bepaalt namelijk ook grotendeels zelf wat voor jouw bedrijf de materiële factoren zijn uit de lange lijst van rapportagepunten.

Waarmee heb je impact op je omgeving en hoe heeft de omgeving impact op jou? Alleen al die analyse geeft je waardevolle inzichten. Over die punten ga je rapporteren. Dan weet je waar je staat. De volgende vraag is: waar wil je naartoe?

Ambities bepalen

Verschillende bedrijven hebben verschillende duurzaamheidsambities. Ook daar wordt in de CSRD naar gevraagd. Is duurzaamheid in jouw bedrijf een noodzakelijk kwaad en vooral gericht op schade beperken? Of geeft het je onderscheidend vermogen en wil je er daarom extra in investeren? Er is geen goed of fout antwoord. Elke ambitie is valide, als deze maar aansluit bij jouw strategie.

Doelen waarmaken

Wanneer je de kwalitatieve en kwantitatieve gegevens voor de CSRD op een rij hebt, en je hebt ambities bepaald, wil je die natuurlijk waarmaken. Dat doe je samen met je ketenpartners. Dit vraagt om een open gesprek en het uitwisselen van data. Want duurzaamheid, dat realiseer je niet in je eentje.

Hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is dit een nieuwe manier van kijken naar duurzaamheid en naar ketensamenwerking. Hoe realiseer je zo’n duurzame keten? En hoe organiseer je het in je bedrijf? Gelukkig hoef je dat niet alleen uit te vinden. Veel bedrijven zijn nu met deze vraagstukken bezig.

 

Een duurzame keten realiseren?

Kom naar het event op donderdag 24 oktober. Waar onderwerpen zoals ambities, de value chain analyse en realisatie in de keten aan bod komen!

Geef je hier op!