Podcast: innovatie blijft heikel punt in relatie tussen verlader en logistiek dienstverlener

Verladers verwachten meer innovatie van logistiek dienstverleners. Maar logistiek dienstverleners gaan alleen innoveren als ze daartoe het vertrouwen en de ruimte krijgen van de verlader. Vier experts gaan over dit dilemma en andere kwesties met elkaar in gesprek in een podcast van Logistiek.nl. Ook BLMC zit aan tafel.

Veel discussies tussen verlader en logistiek dienstverlener gaan niet over innovatie, maar over tarieven en KPI’s. Dat is niet bevorderlijk voor het onderling vertrouwen, blijkt uit de podcast van Logistiek.nl over het uitbesteden van logistiek. Onder leiding van hoofdredacteur Heres Stad gaan Lars Breedveld (voorheen supply chain directeur bij Samsung en lid BLMC Community), Sjaak Lekkerkerker (directeur project- en interim management BLMC) en Harald Peetjes (BLMC Community) en Wilco Salemink (oud lid BLMC Community, heden Vice President Operations bij DNP Imagingcomm) hierover in gesprek.

Kosten en budget

“Het gaat al mis in het tenderproces en vooral als dat gerund wordt door de afdeling inkoop. Dan gaat het alleen maar over kosten en budget”, stelt Peetjes. Hij krijgt bijval van Salemink: “Het ligt aan de uitvoering. Het bedrijf waar ik voor werkte, had geen tijd om zelf te tenderen en liet dat over aan een inkoopbureau. Toen dat bureau weg was en we gingen implementeren, wamen we er achter dat veel flows niet waren gedekt. Uiteindelijk kwam er veel meer geld bij kijken en werden budgetten niet gehaad.”

Contractduur

Het vertrouwen tussen verlader en logistiek dienstverlener moet groeien. “Maar je moet er wel voor zorgen dat het contract- en leveranciersmanagement goed wordt uitgevoerd; en niet alleen vanuit lage kosten en hoge service”, stelt Lekkerkerker. Breedveld: “Het is evident dat vervoerders met lage marges niet in staat zijn om innovatie te financieren. Dan moet je werken met langetermijncontracten. Ik wil niet de indruk wekken dat logistiek dienstverleners niet innovatief zijn. Maar er zijn veel beperkingen, waaronder de contractduur.”

Lees het hele artikel op logistiek.nl

Beluister hieronder de podcast.

 

Meer weten over hoe BLMC helpt bij het uitbesteden van je logistiek?

Lees het artikel ‘In 7 stappen naar een succesvolle uitbesteding van logistiek’.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Uitbesteding van logistiek kan resulteren in betere service aan klanten en in lagere kosten. Maar of de uitbesteding succesvol is, blijkt pas in de praktijk, lang nadat de inkt van het contract is opgedroogd. De projectmanagers van BLMC helpen verladers om hun logistiek deels of geheel over te dragen aan een logistiek dienstverlener. Hun aanpak telt zeven stappen.