Supply Chain Resilience: beter uit een crisis komen

Met alle veranderingen op het wereldtoneel is het meer dan ooit belangrijk om resilient te zijn. Hoe zorg je dat je supply chain robuust genoeg is om grote en onverwachte veranderingen aan te kunnen en er zelfs sterker van te worden? Daarvoor biedt BLMC het programma Supply Chain Resilience. Hiermee verbeter je je positie in de markt, kun je beter inspelen op elke verandering en kom je beter uit elke crisis.

Neem contact met ons op

Wat is Supply Chain Resilience?

Of het nu een pandemie is, containerschaarste, hoge energieprijzen of een natuurramp. Er kan elk moment iets gebeuren dat je supply chain volledig onderuithaalt.

Een resilient supply chain is robuust genoeg om met grote en onverwachte gebeurtenissen om te gaan, die zich over een hele regio of de wereld uitstrekken en een grote impact hebben op je keten, en dus op de bedrijfsresultaten.

Risico is toegenomen

Onder invloed van het efficiencydenken zijn ketens internationaler geworden en zijn buffers uit de supply chain gehaald. Daardoor worden de gevolgen van ketenverstoringen groter. Bovendien neemt de volatiliteit in de wereld toe. De risicohouding van bedrijven is echter niet veranderd. Het gevolg: grote reële risico’s die een desastreuze impact op bedrijven kunnen hebben.

Zo verbeter je Supply Chain Resilience

Van oudsher hanteren bedrijven een bounce back aanpak bij onverwachte gebeurtenissen: als er iets gebeurt, neem je maatregelen en dat houd je vol totdat je weer op je oude niveau bent. Maar dat is niet genoeg. Je blijft achter de feiten aanlopen, concurrenten halen je in en er komt onvermijdelijk een moment dat je wel omvalt.

Supply chain resilience gaat vandaag de dag om:

  • Sneller en adequater dan je concurrenten reageren
  • Leren van elke situatie en jezelf daarmee verbeteren
  • Beter uit de crisis komen dan je erin ging

Hoe doe je dat?

De pijlers van het programma Supply Chain Resilience

In het programma Supply Chain Resilience van BLMC verbeteren we gezamenlijk de resilience van jouw supply chain. Het programma bevat vier duidelijke onderwerpen.

1. Ketensamenwerking verbeteren

De meeste ketensamenwerking die we vandaag de dag zien, is transactioneel van aard. Echte uitblinkers gaan een stap verder: die beschouwen hun ketenpartners, intern en extern, als onderdeel van hun ecosysteem. Er wordt data uitgewisseld en strategisch samengewerkt, ook in tijden van crisis.

BLMC gebruikt een beproefd model om samen jullie keten in kaart te brengen, verbanden te leggen, en de potentiële risico’s en de verbetergebieden te identificeren. Hieruit volgt een concreet plan om ketensamenwerking zo in te richten dat ketenpartners direct bijdragen aan de resilience van de supply chain. Ook helpen we om die samenwerkingsverbanden praktisch vorm te geven, door middel van gesprekken, afspraken en mogelijk nieuwe samenwerkingsverbanden.

2. Evenwicht in kosten, cash en service

In een resilient supply chain strategie houd je rekening met drie elementen:

  1. Kosten (uitgaven)
  2. Cash (investeringen)
  3. Service (productaanbod, kwaliteit)

Een beslissing ten gunste van het ene element, heeft invloed op het andere element: er is sprake van trade-offs.

BLMC maakt een haarscherpe analyse van de huidige trade-offs en de risk-reward balans daarvan. Zo kosten bijvoorbeeld extra voorraden geld, maar de verkleinen het risico op tekorten. We bepalen voor alle kritische elementen het optimum. Dit brengt de risico’s binnen het gewenste niveau en optimaliseert de resultaten.

3. Differentiatie en scenario’s

Een planning met een punt op de horizon is in de huidige wereld niet meer realistisch. Je hebt een agile planning nodig, die snel bij te stellen is in geval van disrupties. Dat is ten eerste een planning die differentieert per product-marktcombinatie. Vervolgens bepaal je per PMC verschillende scenario’s. Zo weet je precies wat je te doen staat in elke onverwachte situatie.

Met het Living Supply Chain Strategy model, werk je de supply chain strategie stap voor stap uit aan de hand van dit uitgangspunt. Per PMC bepalen we samen wat de kritische succesfactoren zijn. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het uitwerken van scenario’s. Elke onverwachte situatie kun je daarmee aan. Bovendien zullen de belangrijkste onderdelen van je business het minste last hebben van de disruptie.

4. Gebruik data

Veel bedrijven zitten op een goudmijn aan data maar gebruiken deze heel beperkt. We zien bijvoorbeeld vaak dat ERP-systemen alleen transactioneel ingezet worden. Terwijl de data die erin verzameld is, een uniek en relevant inzicht geeft over ontwikkelingen en kwetsbaarheden in de supply chain.

BLMC maakt een kwantitatieve supply chain analyse waarmee direct duidelijk wordt wat de huidige sterkte en zwakte van de keten is. Door een benchmarkanalyse met concurrenten wordt bovendien duidelijk hoe de positie in de markt is en hoe die zich ontwikkelt. Deze data maakt in een oogopslag duidelijk waar kansen en kwetsbaarheden zitten. Samen maken we een plan om de kansen te benutten en de kwetsbaarheden te mitigeren.

Resultaat

Soms denken mensen dat je heel hard moet lopen om aan een tijger te ontsnappen. Dat is niet zo. Je moet alleen harder lopen dan anderen. En dus je veters goed strikken. In de markt is dat ook zo. Wie sneller en beter op veranderingen in kan spelen, zal door een disruptie geraakt worden, maar komt er sterker uit.

Het bouwen van een resilient supply chain is helemaal niet zo moeilijk. Alle elementen heb je al in huis: je ketenpartners, een strategie en relevante data. Door deze elementen beter te benutten, zul je direct kosten besparen en opbrengsten verhogen.

Daarnaast versterk je je positie hiermee, vergroot je je lerende vermogen en ben je beter dan je concurrenten voorbereid op onverwachte situaties. De grootste voordelen van een resilient supply chain, geniet je wanneer anderen met de handen in het haar zitten.

Zelf aan de slag met Supply Chain Resilience?

Wil jij je supply chain meer resilient maken? Wil je een voorsprong nemen op concurrenten, je wendbaarheid vergroten en resultaten verbeteren? Neem dan contact met ons op door op ‘neem contact op’ te klikken. We gaan graag met je in gesprek.

Neem contact op