Turbulente tijden vragen om een gedegen supply chain strategie

De wereldeconomie maakt hectische tijden door en niets lijkt nog zeker. Mondiale ontwikkelingen zoals de Brexit, handelsconflicten en de klimaatcrisis hebben op iedereen invloed. Hoe blijft uw bedrijf overeind bij al deze veranderingen? Tijmen Muijs, senior supply chain specialist, bepleit dat een solide business strategie en supply chain strategie juist nu extra belangrijk zijn. ‘Goed doordachte keuzes zijn het fundament voor gezonde marges en voorkomen dat u verrast wordt.’ Hoe bouwt u zo’n all-weather strategie?

Mondiale storm

‘Elke dag gebeurt er wel iets dat invloed kan hebben op uw business: de Brexit is er nog steeds niet maar werpt al lang zijn schaduw vooruit. Handelsconflicten tussen Amerika en de rest van de wereld voorzaken flinke prijsontwikkelingen, nieuwe regelgeving en zelfs productschaarste. De klimaatcrisis leidt tot ingrijpende wettelijke maatregelen, maar ook tot veranderingen in de publieke opinie en consumentengedrag. Wat daar nog bij komt: deze ontwikkelingen ontstijgen de feitelijke discussie en worden steeds meer gedreven door emotie. Dat maakt de effecten nog onvoorspelbaarder en de risico’s nog groter. Het lijkt misschien paradoxaal, maar juist in tijden met een hoge onvoorspelbaarheid biedt een duidelijke koers de belangrijkste overlevingskansen. Sterker nog, door wendbaarder te zijn dan concurrenten kunt u zelfs uw concurrentievoorsprong vergroten.’

Koers houden betekent keuzes maken

‘Er zijn veel mooie termen voor, maar een goede strategie draait in feite om één belangrijke vraag: waar stop u uw geld in en wat levert dat op?  Het is altijd belangrijk om dat helder te hebben, niet alleen in tijden van crisis. Toch nemen weinig bedrijven de tijd om hier bewust over na te denken. Dat is ook wel begrijpelijk: u start een bedrijf, breidt uit, ziet kansen, groeit, voegt producten toe, trekt nieuwe klanten aan – het voelt allemaal als vooruitgang. En toch is het belangrijk om af een toe een stap terug te doen en te kijken wat uw bedrijf allemaal doet en voor wie. Elk uur en elke euro kan maar eenmaal uitgeven worden. Besteedt u die aan de klanten en producten die het meeste opleveren? Investeert u in de zaken waar u op de lange termijn het meeste aan verdient? Die vragen worden nog urgenter als de wereld om u heen onvoorspelbaarder wordt.’

Waarom is juist nu een supply chain strategie nodig?

‘In tijden van grote veranderingen wilt u grip houden op de zaken waar u wél invloed op heeft: uw eigen strategie. Daarbij gaan de business strategie en de supply chain strategie hand in hand. De business strategie bepaalt wat u wilt doen, voor wie en in welke markten. De supply chain strategie bepaalt hoe u dat gaat doen: welke product-marktcombinaties onderscheidt u en hoe gaat u die bedienen? Afhankelijk van klantwensen per segment en het belang van elk segment voor uw bedrijf definieert u zaken zoals service levels, kwaliteitseisen, marketing inspanningen, de mate van maatwerk en service. Ook inkoop en productontwikkeling horen daarbij. Op die manier investeert u uw geld en energie in de zaken die het meest opleveren: ‘the biggest bang for the buck.’ Overigens gaat dat verder dan alleen financieel gewin: ook zaken zoals sustainability kunnen onderdeel zijn van de door u gewenste opbrengsten.’

Vandaag beginnen

‘Voor het opstellen van een supply chain strategie zijn verschillende methodes. Ik heb er in eerdere artikelen een paar behandeld. Het maakt niet zo veel uit welke methode u gebruikt. Het belangrijkste is het maken van bewuste keuzes. Vaak begin ik bij opdrachtgevers met een eenvoudige eerste analyse van een paar kerncijfers: welke bijdrage leveren bepaalde producten of klanten aan de kosten, omzet en het voorraadbeslag? Vaak geeft dat al een helder eerste inzicht en wordt duidelijk dat er soms onbewust te veel geld en energie gaat naar zaken die het niet (meer) waard zijn. Daarna gaan we verder met een nadere analyse en segmentatie en kunnen we gerichte keuzes maken die doorvertaald worden in activiteiten.’

Stevig aan het roer

‘Kortom, het levert veel op om aandacht te besteden aan uw supply chain strategie:

Ten eerste weet u zeker dat u uw tijd en geld besteedt aan de zaken die het meeste opleveren. Uw marges zijn gezond, de voorraden zijn afgestemd op wat nodig is, investeringen zijn weldoordacht en diversificatie zorgt voor een gezonde risicospreiding. Uw basis is op orde, het schip ligt stevig in het water.

Ten tweede wordt u niet verrast door ontwikkelingen die invloed hebben op uw markt. U heeft duidelijke keuzes gemaakt en u heeft inzicht in de resultaten. Het is dus gemakkelijk om de markt en uw prestaties gericht te monitoren. Hoe hectisch de markt ook is en welke ontwikkelingen er ook plaatsvinden, u laat zich niet verrassen en kunt tijdig de koers bijstellen als dat nodig is.’

 

Whitepaper: Een Supply Chain Strategie in 5 stappen

Als supply chain directeur is het stressvol om de juiste balans te vinden tussen commercie en finance. Een heldere supply chain strategie stopt de ‘one size fits all’ aanpak en biedt inzicht in welke klanten, welke service ontvangen, tegen welke kosten. Juist in deze turbulente tijden is het belangrijk een duidelijke koers te bepalen waarmee u grip houdt op uw supply chain.

Download Whitepaper Supply Strategie in 5 stappen »

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nu de volatiliteit, onzekerheid en complexiteit toeneemt en bedrijven zich steeds vaker moeten aanpassen aan de veranderende wereld, vormt de supply chain strategie een belangrijke houvast. Maar hoe stel je een supply chain strategie op en hoe implementeer je het?