Hoe pas je supply chain management toe in een sterk markt gedreven industrie? Allison Thomas, voormalig supply chain director bij PepsiCo zal het publiek tijdens het congres ‘succesvol supply chain management implementeren’ meenemen in haar verhaal. Waar is ze tegenaan gelopen, wat zijn de geleerde lessen en wat is het gevaar van op 99% service zitten?

Allison Thomas is energiek en nieuwsgierig, maar heeft bovenal veel interesse voor het supply chain vak. Hoewel ze mijnbouwkunde en ertsverwerking heeft gestudeerd, is ze uiteindelijk via verschillende functies bij supply chain management terechtgekomen. Ze heeft meer dan 17 jaar ervaring in de FMCG (fast moving consumer goods) en was vooral werkzaam bij PepsiCo in operationele, financiële, en supply chain functies. Allison werd in 2013 verkozen tot ‘Supply Chain Professional van het jaar’.

‘Het belang van supply chain management? Het voegt waarde toe voor de klant én door de gehele keten heen. Dus niet alleen in de relatie tussen klant en leverancier, maar juist ook voor de leverancier van de leverancier en de klant van de klant. Daarnaast loopt supply chain management door alle plannings- en uitvoerende onderdelen heen, de daaruit vloeiende inzichten kunnen worden teruggebracht naar marketing en sales, dit alles heeft een positief effect op de business strategie. Dit geldt voor alle branches, echter vooral zichtbaar bij bedrijven die fysieke goederen leveren’.

Allison vervolgt: ‘In de loop der jaren is het belang van supply chain management toegenomen. Dit komt mede door de groeiende impact van de economie, druk op kapitaal en gebruik van assets en voorraden’.

Bijdrage aan het congres
De reden waarom Allison haar bijdrage levert aan het congres? ‘Supply chain management wordt nog steeds in de hoek van logistiek, het fysieke dozen schuiven en vrachtauto’s rijden gedrukt. En dat terwijl supply chain management juist toegepast kan worden in de hele keten. Supply chain heeft verbanden met marketing, sales en finance, dus ook ver buiten de logistieke keten’.

‘Er is nog veel terrein te winnen. Het vakgebied is en blijft in ontwikkeling. Binnen FMCG heeft supply chain management vooral te maken met het maken van het product en het leveren aan de klant, en hoewel er een sterke samenwerking is met inkoop, staat inkoop vaak als aparte afdeling. Bij veel andere branches is inkoop juist een onderdeel van de supply chain, zeker bij bedrijven waar de productie hoofdzakelijk is uitbesteed.´

De definitie van wat supply chain management is blijft in beweging. Allison legt het als volgt uit: ‘Supply chain management is overzicht, inzicht en bruggenbouwen in de keten – de band tussen productie en verkoop, en tussen het bedrijf, zijn leveranciers en zijn klanten.’

Middel management
‘Het middel management is belangrijk bij de implementatie van supply chain management. Zij staan precies tussen de strategie en de werkelijke operatie, tussen het idee en de uitvoering. Het middel management beschikt veelal over een schatkist vol informatie, inzichten en zien meteen de impact van een strategische verandering of de uitvoering daarvan’.

Tijdens het congres zal Allison vertellen over de ontwikkeling, het bouwen van een supply chain. ‘Als je je klant een formule 1 auto wil aanbieden, moet je niet alleen een mooi plaatje kunnen tekenen. Nee, je moet aan tafel zitten wanneer het ontwerp tot stand komt. Alleen dan ben je in staat om alle scenario’s aan te kunnen en bij te sturen wanneer nodig.’

Daarnaast zal ze vertellen over de dynamiek in een supply chain. Als eenmaal een servicegraad van 99% is behaald of de sales & operations planning (S&OP) geperfectioneerd is, is het niet een kwestie van achterover hangen en wachten. Nee, je moet alert blijven. Een geoliede machine heeft nog steeds onderhoud nodig.

Allison zal vertellen waar ze tegenaan gelopen is, wat ze geleerd heeft, maar ook over hoe belangrijk communicatie is.

Nieuwgierig geworden? Kom op 20 juni naar het congres: ‘Succesvol supply chain management implementeren’.

Allison Thomas spreekt op 20 juni 2017 op het congres ‘Succesvol supply chain management implementeren’. Dit congres, georganiseerd door Hogeschool Windesheim en BLMC is exclusief en gratis voor HBO/WO opgeleide (logistiek, supply chain, inkoop, productie) managers/planners/analisten/etc. werkzaam bij en in loondienst van productie-, groothandel- en retailbedrijven in Nederland.