Servicegraad van 35% naar 95% met pragmatische aanpak bij Loparex

Als Richard Vredenberg, Site Director van Loparex, belt met BLMC, heeft hij een simpele vraag: lever mij een supply chain manager die ook verbeteringen kan doorvoeren. Sjaak Lekkerkerker selecteert de juiste persoon voor de klus. Een half jaar later is de supply chain organisatie van Loparex weer op orde, zijn voorraden met 40% verlaagd en is de servicegraad verbeterd naar meer dan 95%. De sleutel daartoe is een pragmatische aanpak, stap voor stap.

Loparex maakt de ‘release liners’ (afneembare achterkant) voor bijvoorbeeld pleisters, stickers en tapes. Dit materiaal is meestal een mix van papier en kunststof en wordt in grote batches gemaakt. Ook worden er hoge (medische) eisen aan het product gesteld. Daarom is het zeer belangrijk dat de supply chain vlekkeloos functioneert. ‘Dat was na de implementatie van SAP helaas niet het geval,’ vertelt plant manager Richard Vredenberg nuchter.

‘Toen ik in maart 2023 bij Loparex startte, was de supply chain manager al enkele maanden ziek uitgevallen,’ vervolgt hij. ‘De vervanging bestond uit een manager van het hoofdkantoor in de VS.  Zulk werk kun je echter niet op afstand doen en er waren verschillende problemen ontstaan. Ik wilde dus graag een tijdelijke supply chain manager op de locatie, die de processen weer op orde zou brengen en ook een aantal zaken kon verbeteren. Ik wist dat BLMC hier specialisten voor heeft, dus benaderde ik hen voor een persoon die deze rol tijdelijk zou kunnen vervullen.’

Hoge voorraden, lage servicegraad

Een afdeling die een tijdje beperkt is aangestuurd, wordt minder effectief. Bovendien was het bedrijf druk en had het moeite om klantorders tijdig en volledig te leveren. Als reactie daarop werd meer geproduceerd, in langere runs, om maar niet tekort te komen. Dat leidde tot nog meer voorraden maar loste het leverprobleem niet op. Richard: ‘De supply chain afdeling had sturing nodig. Er waren wel ideeën voor verbeteringen, maar die kwamen in alle hectiek niet van de grond.

Ik vroeg aan Sjaak Lekkerkerker van BLMC om iemand met productie-ervaring, een no-nonsense aanpak en met goede communicatieve vaardigheden. Dat werd Gert-Jan. Hij had vanaf het begin een pragmatische aanpak. Complexe problemen ontleedde hij in eenvoudigere projecten en taken. Stap voor stap pakte hij de verschillende zaken aan.’

Richard beschrijft een voorbeeld: ‘Er lag veel gereed product op voorraad waar iets mee was dat nog opgelost moest worden. Bijvoorbeeld grote batches waar een deel uitgesneden moest worden. Daar werd echter te laat iets mee gedaan en dat bleef maar liggen. Zo raakte het magazijn vol met producten die niet direct nodig waren of kwalitatief niet voldeden. Het proces werd aangepast om te zorgen dat deze ‘rework’ producten op dagbasis verwerkt werden. Zo kwam er meer gereed product vrij en was er ook weer meer ruimte in het magazijn.’

Met iedereen praten

Om zulke stappen te kunnen nemen, kun je niet op een eiland gaan zitten. De supply chain afdeling van Loparex bestaat op dat moment uit een aantal planners en een inkoper. Gert-Jan beperkt zich niet tot het overleg op zijn eigen afdeling. Hij neemt deel aan productiemeetings, gaat de fabriek in en zorgt ervoor dat hij goed weet wat er speelt. Gert-Jan: ‘Je moet zulke dingen samen aanpakken en ook meten hoe je het doet. We hebben samen een betere planning opgezet die meer afgestemd is op de vraag. Ook hebben we de performance inzichtelijk gemaakt. Want als je weet hoe je presteert, weet je ook wat er beter kan. Het is een mooi bedrijf, met zeer gemotiveerde en professionele medewerkers. Er was alleen wat extra aansturing nodig.’ Deze aanpak brengt rust op de afdeling en medewerkers zien de resultaten verbeteren. Het leidt ertoe dat de Apeldoornse vestiging van de multinational nu een van best presterende locaties van Loparex is.

‘Je moet zulke dingen samen aanpakken en ook meten hoe je het doet. We hebben samen een betere planning opgezet die meer afgestemd is op de vraag.’

Resultaten

Richard Vredenberg is blij met de resultaten: ‘De leverperformance is spectaculair gestegen, van 35% naar meer dan 95%. Dat leidt tot een hogere klanttevredenheid. Bovendien zijn de voorraden met zo’n 40% verlaagd, waardoor we een betere cashpositie hebben.

Het hoofdkantoor is hier heel tevreden mee en wij ook. Dat is natuurlijk niet alleen de verdienste van Gert-Jan, maar hij heeft hier als interim manager wel een grote rol in gespeeld. De medewerkers waren heel positief over zijn aanpak; hij heeft een duidelijke manier van communiceren en iedereen merkt dat ze samen meer bereiken. Onze vaste supply chain manager is intussen teruggekeerd. Hij heeft nog een paar maanden samengewerkt met Gert-Jan. Daardoor was er de gelegenheid om een aantal verbeteringen verder door te zetten en het heeft gezorgd voor een soepele overdracht. Wij kunnen weer vooruit.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten