Natec Sunergy: een professionele supply chain in stormachtig weer

Natec Sunergy levert solarproducten aan professionele installateurs. Het bedrijf maakt de laatste jaren een forse groeispurt en de supply chain moet snel opschalen. Jorg Mulder, Logistiek Manager van Natec, zet een nieuwe logistieke afdeling en distributiestructuur op. Paul van BLMC is betrokken als extern expert en projectleider. Ze delen hun uitdagingen, tegenvallers en tips. Jorg ‘Dit is niet iets van de afdeling logistiek, maar raakt de hele organisatie.’

Een professionele supply chain organisatie

Als Jorg Mulder in 2021 de nieuwe Logistiek Manager van Natec Sunergy wordt, krijgt hij een duidelijke en uitdagende opdracht: het bedrijf gereedmaken voor verdere groei. Met als overkoepelend doel: een leidende Europese distributeur worden van solar producten. Jorg: ‘Twee onderwerpen sprongen er voor mij uit. Ten eerste was er een sterke supply chain organisatie nodig. Natec is een zeer salesgedreven bedrijf, logistiek was volgend. Dat moest veel meer een twee-eenheid worden. Ten tweede hadden we te weinig opslag- en transportcapaciteit. Die wilden we uitbreiden, op een flexibele en schaalbare manier. Daarnaast waren er nog verschillende andere onderwerpen, zoals de IT-infrastructuur en de masterdata.’

20.000 m2 erbij

De directie van Natec onderkent het belang van een sterke supply chain en geeft Jorg de ruimte om zijn eigen distributiestructuur en organisatie op te zetten. ‘We hadden op dat moment een warehouse van 5.000 m2, de rest lag op voorraad bij verschillende leveranciers,’ vertelt hij. ‘We wilden veel meer eigen opslagcapaciteit, met al onze producten bij elkaar. Ook wilden we sneller kunnen reageren op veranderingen in de markt. Dat betekende dat er 20.000 m2 bij zou moeten, ik ben gaan tekenen hoe dat eruit zou zien. Ook heb ik een team gebouwd, met ervaren mensen voor zowel logistiek als het nieuwe, grote magazijn.’

Paul de tussenpaus

Dat is een prima plan, maar het moet nog wel uitgevoerd worden. Jorg wil een nieuwe warehousemanager aannemen om dat te doen, maar, vertelt hij: ‘We hadden al snel door dat we hier een specialist voor nodig hadden. Ik legde aan BLMC uit waar we mee bezig waren en die stelden Paul aan ons voor. Dat bleek een gouden greep. Hij is zeer ervaren, heeft overwicht en is een kei in stakeholdermanagement. Hij hoort bij ons, maar ook weer niet. Daardoor kan hij meer confronterend zijn en stappen zetten die lastiger zijn als je zelf bij de club hoort. Bovendien keek hij verder dan de opdracht. Met zijn ervaring signaleerde hij ook andere issues en kwam met originele oplossingen.’

Paul vertelt: ‘Ik begin altijd met de klantvraag, maar die bekijk ik wel breed. In dit geval gingen we bijvoorbeeld aan de slag met de implementatie van het WMS. Ik zorg dan ook dat er aandacht is voor zaken zoals de masterdata en de barcodering. En, heel belangrijk, dat ook inkoop en sales aan boord zijn.’

De verhuizing

Een mijlpaal in het hele project is de verhuizing. Dertig mensen en 3.500 pallets moeten van het oude naar het fonkelnieuwe magazijn. Dat moet in een keer goed. Paul: ‘Dat was een enorme prestatie. Gedurende vier weken verhuisden we 1.000 pallets per week. In die tijd bleef ‘de winkel’ gewoon open. Het nieuwe magazijn is een stuk moderner dan het oude, dus mensen moesten ook voorbereid en getraind worden. Bovendien startten er ook nieuwe mensen. Het was een monsterklus.’

Op 31 juli 2023 is het zover: de linten worden doorgeknipt. Toch is dat pas het begin. In de maanden erna vinden er nog veel aanpassingen plaats in het WMS, waarbij ook inkoop en verkoop betrokken zijn. De teams voor logistiek en magazijn gaan steeds meer wennen aan de nieuwe processen en werkwijzen. Jorg: ‘Het is nu november 2023 en we kunnen zeggen dat de nieuwe situatie nu echt ‘staat’. Inmiddels hebben we ook een warehouse manager aangenomen, die deze maand start.’

Learnings: de hele organisatie betrokken

‘Als je maar één ding onthoudt, laat het dan dit zijn,’ vertelt Jorg. ‘Bij een project zoals dit moet de hele organisatie betrokken zijn. De supply chain, dat zijn we allemaal. Stakeholdermanagement is daarom zó belangrijk. Paul heeft dat heel goed aangepakt. Het gaat erom dat je laat zien wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt doen. Dan beseffen mensen dat het niet ‘een feestje van supply chain’ is maar de levensader van je bedrijf. Zeker in een salesgedreven organisatie zoals die van ons is het belangrijk om dat te blijven benadrukken. Het hielp daarbij dat Paul een ervaren professional en een buitenstaander is.’

Van speedboot naar snel binnenvaartschip

Het resultaat is indrukwekkend. Natec heeft een grote professionaliseringsslag gemaakt als Europese solar distributeur. Het is een volwassen organisatie waarin de supply chain nauw en gelijkwaardig samenwerkt met inkoop en verkoop. Het moderne magazijn werkt uitstekend en kan goed omgaan met veranderingen in de vraag. De organisatie is hard gegroeid, en kan deze groei prima aan. Jorg besluit: ‘De wendbare speedboot is een snelvarend, modern binnenvaartschip geworden.’

Over Natec Sunergy

Natec Sunergy bestaat al sinds 2004 en heeft verschillende fasen van de energiemarkt meegemaakt. Sinds 2015 concentreert het bedrijf zich op de B2B levering van zonnepanelen, batterijen, omvormers en montagemateriaal aan professionele installateurs. De afgelopen jaren is de vraag enorm gegroeid door de energietransitie, met een forse piek in 2022, toen de energietarieven door het dak gingen. Hoewel die piek voorbij is, groeit het bedrijf nog steeds hard, en de verwachting is dat dit zo zal blijven. Na Nederland en België heeft Natec inmiddels ook een stevige voet aan de grond in Duitsland, Polen en Spanje.