Sjaak Lekkerkerker zet distributieproces Florensis op de rit

Florensis verloor de grip op het distributieproces toen de vraag naar een nieuw product toenam. Het lukte de producent van jonge planten niet om alle orders volledig en op tijd te verzenden. Onder leiding van een interim manager slaagde Florensis erin het tij te keren. Een belangrijke succesfactor was het terugbrengen van het vertrouwen tussen de betrokkenen.

Florensis is een specialist in het laten ontkiemen van zaden en stekken van planten. Op productielocaties in Ethiopië, Kenia en Portugal produceert het bedrijf jaarlijks 900 miljoen jonge planten, die door tuinders in de hele wereld worden opgekweekt tot de eindproducten die iedereen kent uit de tuincentra. “We leveren onze levende producten niet alleen aan grote klanten, maar ook aan de kleine tuinder achter Toulouse die slechts twee traytjes bestelt”, vertelt Piet Tensen, director domestic production van Florensis.

Toen Florensis startte met de verkoop van onbewortelde stekken, werd de complexiteit van het distributieproces nog verder vergroot. “Onbewortelde stekken zijn kwetsbare producten die vragen om een distributieproces met extra korte doorlooptijden. Ze moeten worden verpakt in dozen met ijs om ze op de juiste temperatuur te houden. Bovendien plaatsen klanten vaak orders voor producten van verschillende productielocaties, wat betekent dat we de verschillende stromen onderweg moeten bundelen”, vertelt Tensen.

Onvoldoende kennis en inzicht

Toen het door de groeiende vraag naar onbewortelde stekken de controle over het distributieproces kwijtraakte, schakelde Florensis een interim manager in. Klanten klaagden over onvolledige zendingen, ontvingen producten die ze niet hadden besteld of waarvan de kwaliteit door vertraging onderweg sterk te wensen overliet.

Tensen: “Wij beschikten op dat moment over onvoldoende kennis, inzicht en senioriteit om de problemen snel op te lossen. We zijn daarom bewust op zoek gegaan naar een interim professional die van buitenaf met een frisse blik het distributieproces in korte tijd weer op de rit kon krijgen. Die persoon was Sjaak Lekkerkerker”.

Operationele verantwoordelijkheid

Lekkerkerker is direct aan de slag gegaan met het analyseren van de situatie. Hij heeft gesprekken gevoerd met stakeholders uit alle delen van de organisatie, van de productielocaties in Afrika tot de verkoopafdeling in Hendrik-Ido-Ambacht. Bestaande processen heeft hij in kaart gebracht en een plan voor verbetering daarvan opgesteld.

“Sjaak droeg niet alleen verantwoordelijkheid voor dit veranderproject, maar ook voor de operatie. Hij werd letterlijk dag en nacht geconfronteerd met de operationele problemen die we hadden”, vertelt Tensen, die heilig gelooft in een dergelijke aanpak. “Wie zelf verantwoordelijkheid neemt en durft te nemen, is sneller succesvol. Zeker in de tuinbouwwereld”.

“Lekkerkerker heeft een stevig fundament gelegd, waarop we goed kunnen voortbouwen”

Als eerste heeft Lekkerkerker het bestaande distributieproces weer onder controle teruggebracht. “Van bovenaf bezien is het natuurlijk onlogisch om de producten eerst naar ons bedrijf te halen om ze na het verwerken van de orders weer terug naar Schiphol te brengen. Vanaf het begin was het doel om dit proces uit te besteden aan een logistiek dienstverlener op Schiphol, maar dat kan alleen als je zelf het proces onder controle hebt en weet wat je moet uitbesteden”, aldus Tensen.

Vervolgens heeft Lekkerkerker stap voor stap het vooraf opgestelde verbeterplan uitgevoerd. Naast het inrichten van nieuwe processen was het verbeteren van de samenwerking tussen de verschillende schakels in de keten minstens zo belangrijk. Lekkerkerker heeft een cruciale rol gespeeld in het verbeteren van de communicatie en het onderlinge vertrouwen. “Ik schat dat de helft van zijn tijd is gaan zitten in het begeleiden, coachen en trainen van mensen”, vertelt Tensen, die het verandertraject als succesvol beschouwd. “Sjaak Lekkerkerker heeft een stevig fundament gelegd, waarop we goed kunnen voortbouwen”.