Project Manager Logistieke Systemen en Technologieën

Ben jij een ervaren Project Manager, die zeer deskundig is in één (of meer) logistieke systemen of technologische oplossingen? Is een succesvol eindresultaat voor jou niet ‘alleen maar’ de technische implementatie, maar juist ook een compleet bedrijfsproces naar een hoger niveau brengen? En ben je technisch bijzonder goed onderlegd, maar nadrukkelijk geen techno nerd? Dan is BLMC op zoek naar jou.

Meld je aan voor onze community

Wat ga je doen?

Een compleet nieuw distributiecentrum inrichten, specifieke software systemen zoals een ERP, WMS, TMS implementeren bij een bedrijf, of nieuwe technologieën introduceren om een orderverzamelsysteem naar een hoger plan te tillen: dit zijn maar een paar voorbeelden van de uitdagende innovatieprojecten waarvoor we nieuwe Project Managers zoeken.

Dankzij jouw jarenlange ervaring in je vakgebied kun je de perfecte match maken tussen wat de organisatie nodig heeft en wat er technisch mogelijk is. Je analyseert het bedrijf, de producten, de bestaande tools en processen, de mensen op de werkvloer en in de logistiek. Vervolgens maak je een stappenplan voor het implementeren van de logistieke innovatie. Als uit jouw analyse blijkt dat de beoogde oplossing geen verbetering is voor het bedrijf, heb je ook het lef om dat te zeggen.

Je bent je er bovendien van bewust dat nieuwe technieken invloed hebben op de andere processen binnen een bedrijf. Daardoor zul je vaak ook elders in de organisatie veranderingen moeten inzetten. Dankzij jouw helicopterview weet je deze impact in kaart te brengen en mee te nemen in je projectaanpak. Indien nodig schroom je niet externe expertise in te schakelen om het project tot een succes te maken.

Het profiel van een Project Manager Implementatie Logistieke Systemen en Technologieën

Je bent natuurlijk extreem goed in projectmanagement en een doorgewinterde planner. Je houdt je scope, wat er ook gebeurt. Maar je bent ook pragmatisch, je werkt immers met de mensen op de vloer en kunt dus niet stug doorgaan als zij niet mee willen of kunnen. Daarom is het van belang dat je makkelijk en duidelijk kunt communiceren, met mensen op alle niveaus, binnen en buiten de organisatie. Jij bent degene die de beslisser en de gebruiker continu meeneemt in het proces.

Dat doe je niet alleen omdat dat noodzakelijk is, maar ook omdat je daar energie uithaalt. Je realiseert je dat mensen in het begin van een traject vaak weerstand voelen doordat hun oude werkwijze op de schop gaat. Maar jij weet hoe je ze enthousiast kunt maken voor de nieuwe manier van werken. Je creëert draagvlak en helpt de organisatie door deze gewenningsfase heen.

Behalve met de interne stakeholders, heb je ook te maken met leveranciers. Met jouw ervaring in leveranciersmanagement weet je hoe je in dat krachtenveld moet opereren. Je zorgt ervoor dat de specificaties en afspraken duidelijk zijn voor alle partijen en controleert dat ze nagekomen worden, zodat je aan het eind van de rit niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Je kunt precies definiëren wat nodig is en dat helder onder woorden brengen.

Wat verwachten wij van een Project Manager Implementatie Logistieke Systemen en Technologieën?

  • Je zorgt ervoor dat de technologie goed geïmplementeerd en toegepast wordt op de werkvloer.
  • Je hebt een mensgerichte aanpak en neemt stakeholders en gebruikers mee in het implementatieproces.
  • Je schakelt eenvoudig van de ene leiderschapsstijl naar de andere als de situatie daarom vraagt.
  • Je bent inspirerend voor de medewerkers, maar ook een doorpakker. Je weet dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken.
  • Je maakt duidelijke afspraken en houdt je daaraan.
  • Je bent integer, gedreven om een goed resultaat neer te zetten voor de klant en een blijvende verbetering te bewerkstelligen.
  • Je werkt binnen de gestelde termijnen en afgesproken kaders.
  • Jij weet hoe je moet balanceren tussen de ruimte die er is binnen de specificaties, het budget en de technologische mogelijkheden. Je bent voortdurend op zoek naar het optimum.

Jouw andere kwaliteiten:

  • Je bent een specialist, bijvoorbeeld op het gebied van ERP, WMS, TMS, ICT, orderverzamelsystemen, barcode-scanning, warehouse handling.
  • Je hebt een relevante opleiding op HBO- of WO-niveau en minimaal 8-10 jaar ervaring in je vakgebied.
  • Je bent/werkt onafhankelijk van een oplossing/tool of leverancier.
  • Je kunt en wilt acteren vanuit het belang van het bedrijf en stelt het bedrijfsbelang voorop.
  • Je hebt een sterk analytisch denkvermogen.
  • Je bent pragmatisch en proactief.
  • Je werkt gestructureerd en resultaatgericht.
  • Je hebt commitment, authenticiteit en integriteit hoog in het vaandel staan.
  • Je staat open voor coaching door en samenwerking met BLMC en de collega’s binnen de community, om opdrachten tot een nog groter en blijvend succes te maken.

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf rapporteer je direct aan de directie, de operationeel verantwoordelijke of aan de stafafdeling voor innovaties. Net als je communicatie, laten ook jouw rapportages niets aan helderheid te wensen over.

Voordat we aan een opdracht beginnen, voeren we een organisatieanalyse uit om te kijken wat voor type persoon geschikt is voor de organisatie en de uitdaging die er ligt. Zo zorgen wij ervoor dat je alleen terecht komt bij organisaties waar jouw karaktereigenschappen en sterktes het meest doeltreffend zijn.

De BLMC-Community

De community is een groep van 70 interim professionals die voorrang krijgen bij onze opdrachten. In de community zitten specialisten op het gebied van supply chain, operations, productie, planning, logistiek, inkoop, transformatiemanagement en operationele systemen.

Ons doel is dat jij voorloper blijft in het vakgebied en dat we gezamenlijk opdrachten tot een succes afronden. Dat doen we door minstens één keer per maand bij elkaar te komen om getraind te worden, te reflecteren, te sparren en kennis te delen.

De masterclasses worden gegeven door prof. dr. Rob Blomme van Business Universiteit Nyenrode (Organizational Behaviour) en de praktijktrainingen zijn onder leiding van Sjaak Lekkerkerker, Directeur Interim & Project Management bij BLMC. Sjaak leidt de community en ondersteunt jou tijdens je opdracht. Hij heeft zelf meer dan 20 jaar ervaring als interim professional en heeft een uitgebreide reeks van verander- en verbetertrajecten op zijn naam staan. Inmiddels heeft hij 10 jaar ervaring met het selecteren, plaatsen en begeleiden van interim en projectmanagers bij onze klanten.

Tijdens de trainingen gaan we o.a. in op methodieken voor situatieanalyse en rapportage, effectief interim management, sales- en presentatievaardigheden en teamwork. Action learning met veel praktijkcases is een van de belangrijke peilers onder onze trainingprogramma’s.

De leden van onze community zijn stuk voor stuk zelfstandig ondernemer, die tegelijkertijd onderdeel uitmaken van een sterk en effectief samenwerkingsverband, waar ze altijd gebruik van kunnen maken en zich mee kunnen blijven ontwikkelen.

Over BLMC

BLMC helpt organisaties, supply chains en onderdelen daarvan te transformeren naar succes door hen te helpen bij het bedenken én implementeren van praktisch haalbare supply chain oplossingen.

Dat doen we door:

  • Consultancy: het analyseren van de supply chain of een onderdeel ervan om het verbeterpotentieel inzichtelijk te maken en adviseren hoe het verbeterpotentieel te realiseren.
  • Project management: het organiseren, implementeren en realiseren van het aanwezige verbeterpotentieel binnen een afdeling of het selecteren en implementeren van technologische en mechanische oplossingen.
  • Interim management: het tijdelijk versterken van een organisatie met extra kennis, ervaring en capaciteit.

Onze belofte

Wij doen er alles aan om jou vanuit het management en de community als projectmanager maximaal te ondersteunen in je opdracht. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat het vraagstuk wordt ontrafeld en er een blijvend verbeterde situatie ontstaat bij onze klanten.

De belofte naar onze klanten is:

  • Wij leveren de beste professionals, geen cv’s.
  • Binnen 24 uur aan tafel met de meest geschikte project manager.
  • Onze professionals krijgen maximale ondersteuning door ons en van andere interim collega’s.

Aanmelden als Project Manager Implementatie Logistieke Systemen en Technologieën

Ben jij:

Een ervaren project manager logistieke innovaties:

  • met goede leiderschap- en verandervaardigheden?
  • net zo gedreven als wij om iedere opdracht tot een succesvol einde te brengen?
  • nooit uitgeleerd en wil je iedere dag een beetje beter worden?
  • bereid om te investeren in kennisdeling met andere collega-interim managers?

En wil je werken voor opdrachtgevers zoals Bavaria, Action, PALM, Florensis, Intergamma, Orangina Schweppes, Perfetti van Melle, Post NL, TomTom en Sligro?

Meld je dan aan voor onze community

Na je aanmelding beoordelen wij of je beschikt over de competenties die passen bij ons portfolio. Als dit het geval is nodig we je uit op een van onze bijeenkomsten, zodat we nader kennis kunnen maken en jij zelf kunt bepalen of jouw persoonlijkheid en drijfveren passen binnen de ambities van BLMC. We zien jouw aanmelding graag tegemoet!