Vacature Interim Manager Operations

BLMC is op zoek naar een ervaren Interim Manager Operations die van aanpakken weet en niet bang is voor een nat pak.

Welke vraagstukken los je op als Interim Manager Operations?

Als ervaren Interim Manager Operations weet je dat je vaak pas wordt ingeschakeld als de zaak al behoorlijk uit de hand is gelopen. Het dak lekt aan alle kanten. De emmers en pannetjes die her en der op de grond staan zijn vol of lopen over. Mensen staan op wankele ladders en met provisorische middelen de gaten te dichten, terwijl anderen dweilen om de voeten droog te houden. Je ziet het meteen: hier had iemand al veel eerder het dak op gemoeten om de zaak te repareren. Je stroopt je mouwen op en gaat op zoek naar de oorzaak van deze lekkage.

Natuurlijk tref je dit niet letterlijk aan, maar vaak kom je wel in een organisatie waarin de medewerkers op hun tandvlees lopen. Ze proberen al maanden (jaren?) de zaak op de rails te houden. Al hun tijd en energie hebben ze erin gestoken, wat hen het gevoel geeft dat ze persoonlijk falen nu dat niet blijkt te lukken. De emotionele betrokkenheid is groot en staat een oplossing mogelijk in de weg. Het is aan jou om hun perspectief te bieden en te motiveren om op een andere manier aan de slag te gaan. Je blijft cool en houdt het overzicht, maar zet ook je empathische kwaliteiten in om het Operationsteam weer op de rit te krijgen.

Wat ga je doen als Interim Manager Operations?

Wat je doelstelling precies is, verschilt per opdracht, maar je zorgt er in elk geval voor dat je een goed beeld krijgt van de situatie. Jij vraagt net zo lang door tot je alle informatie en het echte probleem boven tafel hebt.

In veel gevallen passen de systemen niet meer bij de veranderingen in de markt, zorgen de internationale ambities van het bedrijf voor nieuwe uitdagingen, zitten mensen niet langer op de juiste plek of moet er dieper geïnvesteerd worden in de supply chain.

Op basis van uitvoerige gesprekken en een scala aan gegevens vorm je je oordeel en besluit je welke stappen er genomen moeten worden om de operatie weer als een geoliede machine te laten lopen. Je bent je er bovendien van bewust dat de oplossing die je bij bedrijf X succesvol hebt toegepast, in bedrijf Y misschien wel helemaal niet werkt of de situatie juist verergert.

Jouw taak zit erop als je de situatie hebt weten te stabiliseren en je doelstellingen hebt bereikt. Het dak is gefikst, de vloer gedweild. Het team heeft z’n motivatie hervonden en de juiste mensen zitten op de juiste plek. Je hebt ze de tools gegeven die passen bij de werkzaamheden die ze moeten uitvoeren. Nu kunnen ze zelf de touwtjes weer in handen nemen en met vertrouwen de toekomst tegemoet gaan.

De Interim Manager Operations die wij zoeken moet in staat zijn om:

  • Veranderingen en verbeteringen succesvol te begeleiden en te implementeren.
  • De verantwoordelijkheid te dragen voor een zo goed mogelijk operationeel proces. Daaronder vallen activiteiten als inkoop, goederenontvangst, productie, assemblage, opslag, intern transport en distributie.
  • Een optimale en duurzame balans te vinden tussen klantwaarde, medewerkerstevredenheid en winst voor de onderneming.
  • De verantwoordelijkheid te dragen voor de productie en assemblage van goederen en de bijbehorende fysieke goederenstroom, inclusief de organisatie van mensen, materieel en informatiestromen.
  • Medewerkers aan te sturen, te motiveren en beoordelen.
  • Goed te kunnen communiceren met verschillende belanghebbenden binnen en buiten het bedrijf: leveranciers, customer service, verkoop, marketing, de financiële afdeling, de directie en ondersteunende afdelingen.

Ons profiel van een Interim Operations Manager:

  • Je beschikt over ruime kennis van en ervaring met projectmanagement en met verandermanagement.
  • Je hebt de expertise en senioriteit om complexe situaties de doorgronden en teams te motiveren.
  • Je hebt minimaal een relevante hbo-opleiding en vijftien jaar relevante werkervaring.
  • Je bent je bewust van je eigen kwaliteiten, maar weet ook voor welke taken je beter iemand anders kunt inschakelen.
  • Je staat open voor coaching en houdt ervan met collega-interim managers te sparren en je ervaringen te delen.
  • Je bent in staat om, afhankelijk van de context, meerdere leiderschapsstijlen te hanteren, te weten directief, inspirerend, coachend en participatief leiderschap.
  • Je kunt binnen bestaande structuren werken, maar schroomt niet om die aan de kaak te stellen als dat nodig is.
  • Je kunt goed samenwerken en hebt oog voor de menselijke factor.
  • Je bent analytisch sterk, communicatief vaardig en klant- en servicegericht.

Voordat we aan een opdracht beginnen, voeren we een organisatieanalyse uit om te kijken wat voor type persoon geschikt is voor de organisatie en de uitdaging die er ligt. Zo zorgen wij ervoor dat je alleen terecht komt bij organisaties waar jouw karaktereigenschappen en sterktes het meest doeltreffend zijn.

De BLMC-Community

De community is een groep van 70 interim professionals die voorrang krijgen bij onze opdrachten. In de community zitten specialisten op het gebied van supply chain, operations, planning, productie, logistiek, inkoop, transformatiemanagement, S&OP en operationele systemen.

Ons doel is dat jij voorloper blijft in het vakgebied en dat we gezamenlijk opdrachten tot een succes afronden. Dat doen we door minstens één keer per maand bij elkaar te komen om getraind te worden, te reflecteren, te sparren en kennis te delen.

De masterclasses worden gegeven door prof. dr. Rob Blomme van Business Universiteit Nyenrode (Organizational Behaviour) en de praktijktrainingen zijn onder leiding van Sjaak Lekkerkerker, Directeur Interim & Project Management bij BLMC.

Sjaak leidt de community en ondersteunt jou tijdens je opdracht. Hij heeft zelf meer dan 20 jaar ervaring als interim professional en heeft een uitgebreide reeks van verander- en verbetertrajecten op zijn naam staan. Inmiddels heeft hij 10 jaar ervaring met het selecteren, plaatsen en begeleiden van interim en projectmanagers bij onze klanten.

Tijdens de trainingen gaan we o.a. in op methodieken voor situatieanalyse en rapportage, effectief interimmanagement, sales- en presentatievaardigheden en teamwork. Action learning met veel praktijkcases is een van de belangrijke pijlers onder onze trainingsprogramma’s.

De leden van onze community zijn stuk voor stuk zelfstandig ondernemer, die tegelijkertijd onderdeel uitmaken van een sterk en effectief samenwerkingsverband, waar ze altijd gebruik van kunnen maken en zich mee kunnen blijven ontwikkelen.

Over BLMC

BLMC is een advies- en realisatiebureau, gespecialiseerd in supply chain management. We helpen bedrijven ambities te realiseren door de supply chain optimaal af te stemmen op de bedrijfsstrategie.

Dat doen we door middel van:

  • Consultancy: We analyseren de bestaande situatie en leveren een praktisch plan hoe de supply chain of onderdelen daarvan te verbeteren.
  • Projectmanagement: We optimaliseren afdelingen, processen, planning, IT en technologie en implementeren oplossingen.
  • Interim management: We versterken tijdelijk de organisatie door de inzet van directeuren, managers en experts.

Onze aanpak heeft ertoe geleid dat we op nummer 8 staan van de Top 20 Beste Interim Management dienstverleners in Nederland (volgens onderzoek van MT/Sprout en de Erasmus Universiteit). BLMC is zelfs het enige bureau in de Top 20 dat gespecialiseerd is in Operations management.

Onze belofte

Wij doen er alles aan om jou vanuit het management en de community als interimmanager maximaal te ondersteunen in je opdracht. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat het vraagstuk wordt ontrafeld en er een blijvend verbeterde situatie ontstaat bij onze klanten.

De belofte naar onze klanten is:

  • Wij leveren de beste professionals, geen cv’s.
  • Binnen 24 uur aan tafel met de meest geschikte interim- of projectmanager.
  • Onze professionals krijgen maximale ondersteuning door ons en van andere interim collega’s.

Aanmelden als Interim Manager Operations

Ben jij:

Een ervaren Interim Manager Operations:

  • met goede leiderschap- en verandervaardigheden?
  • net zo gedreven als wij om iedere opdracht tot een succesvol einde te brengen?
  • nooit uitgeleerd en wil je iedere dag een beetje beter worden?
  • bereid om te investeren in kennisdeling met andere collega-interimmanagers?

En wil je werken voor opdrachtgevers zoals Bavaria, Action, PALM, Florensis, Intergamma, Orangina Schweppes, Perfetti van Melle, Post NL, TomTom en Sligro?

Meld je dan aan voor onze community

Na je aanmelding beoordelen wij of je beschikt over de competenties die passen bij ons portfolio. Als dit het geval is nodig we je uit op een van onze bijeenkomsten, zodat we nader kennis kunnen maken en jij zelf kunt bepalen of jouw persoonlijkheid en drijfveren passen binnen de ambities van BLMC. We zien jouw aanmelding graag tegemoet!