De Interim Manager Planning als spin in het bedrijfsweb

Inkoop, productie, voorraadbeheer, logistiek, transport: stuk voor stuk afdelingen die in grote mate afhankelijk zijn van een goede planning. Het belang van planning is moeilijk te overschatten. Want wanneer de planning niet optimaal is – te veel, te weinig, te laat, te duur… – heeft dat meteen grote invloed op de cashflow. En dus op de financiële gezondheid van je bedrijf.

‘Zolang alles goed gaat, heeft niemand door wat een planner precies doet. Maar zodra de olie in de machine opdroogt, wordt pijnlijk duidelijk welke rol de planner speelt in het geheel.’

Erwin – Interim Manager voor BLMC

In veel bedrijven is de functie van planner een zogenoemde ‘doorstroomfunctie’. Soms pakt dat prima uit, maar vaak ontbreekt de vakkennis die noodzakelijk is om een goede planning te maken waarin alle aspecten samenkomen. En als je je planning niet onder controle hebt, gaat dat rechtstreeks ten laste van je leverbetrouwbaarheid en winst. Een middelmatige planner blijkt dan ineens veel meer geld te kosten dan wanneer je een externe vakman of -vrouw inschakelt.

Wanneer een bedrijf bij BLMC aanklopt, zit het soms vast in jarenlange werkpatronen of een tunnelvisie. De taak van een Interim Manager Planning is dan om de organisatie, en meer specifiek de mensen, uit die tunnel te krijgen. Hij of zij maakt op basis van data inzichtelijk hoe het proces echt in elkaar zit. Juist die blik van buiten de organisatie, zonder bedrijfsbagage, is nodig om helder te krijgen waar de blinde vlekken en valkuilen zitten.

Welke resultaten mag je verwachten van een Interim Manager Planning?

Afhankelijk van de initiële opdracht, wensen en omstandigheden, rondt een Interim Manager Planning van BLMC zijn of haar opdracht af met concrete en meetbare resultaten. Denk daarbij aan:

  • Betrouwbare service aan klanten en de markt, zodat de klanttevredenheid en de verkopen toenemen.
  • Geoptimaliseerde inkoop van grondstoffen, zodat er niet te veel voorraad is of juist gebruik gemaakt wordt van het voordeel om groot in te kopen.
  • Goed benutte productiecapaciteit, waarbij machines niet onnodig stilstaan en processen naadloos op elkaar aansluiten.
  • Slim magazijn- en voorraadbeheer, zodat er tegen zo laag mogelijk kosten het juiste aantal producten op voorraad is om de klant optimaal te bedienen.
  • Voldoende cashflow, omdat het geld niet in te grote of zelfs onverkoopbare voorraden zit, of weglekt in de huur van een onnodig groot magazijn.
  • En natuurlijk een effectieve en pragmatische aanpak met slimme tooling, waar de organisatie mee verder kan.

Maar voordat het zover is, zoeken we allereerst het antwoord op de vraag waar een bedrijf naartoe wil. Hoe ziet de toekomst eruit? Wat wil je realiseren, wanneer en waar? Daarna gaat de Interim Manager de vloer op, duikt in de cijfers en onderzoekt hoe er precies gewerkt wordt en waarom. Hij of zij schakelt daarbij moeiteloos van inkoop naar productie, en van Excel-sheets naar gesprekken bij de koffiemachine.

Specialisten in planning: Productie, S&OP en IBP

Voor sommige vraagstukken heb je een allround Interim Manager Planning nodig. Andere situaties vragen juist specialistische kennis en ervaring op een deelgebied daarvan. In zo’n geval zetten wij een professional in die bijvoorbeeld gespecialiseerd is in:

  • Productieplanning
  • Sales & Operations Planning (S&OP)
  • Integrated Business Planning (IBP)

De meerwaarde van een goede Interim Manager Planning

De Interim Manager Planning staat binnen een bedrijf in het centrum van de stroom van goederen en informatie. Hij of zij kan het hele speelveld overzien, weegt alle belangen tegen elkaar af en spreekt de taal van de werkvloer, de voorman en de directeur, zonder haperen. Een nieuwsgierige en kritische houding zijn daarbij vanzelfsprekend. Evenals een portie lef. Want een goede Interim Manager Planning is ook niet bang om onorthodoxe beslissingen te nemen of voor te stellen, als het bedrijf daar baat bij heeft.

Daarnaast wordt planning steeds kennisintensiever. Dagelijks komen er nieuwe informatiestromen beschikbaar die je kunt inzetten om het planningsproces te optimaliseren. Het is dus belangrijk iemand in huis te halen die weet welke informatie je nodig hebt en waar je die cijfers kunt achterhalen. Die de complete toolbox met Excel, Power BI, Power Pivot, etc. begrijpt en feilloos weet hoe je het ERP en andere systemen in het bedrijf voor de planning kunt inzetten. Omdat de Interim Managers van BLMC maandelijks trainingen volgen over de nieuwste ontwikkelingen op dat gebied, is hun kennis altijd up-to-date.

Behoefte aan een spin in het bedrijfsweb?

Heb je op korte termijn een Interim Manager Planning nodig of wil je weten wat hij of zij voor jullie organisatie kan betekenen? Neem contact op met Sjaak Lekkerkerker. Hij kent alle interim managers in onze community persoonlijk en vertelt je graag meer over onze aanpak. Bel Sjaak op: 06 12 16 32 86, stuur hem een e-mail: [email protected] of vul het contactformulier in via de button ‘neem contact op’ hiernaast.