Supply chain strategie en digitalisering: pragmatisme voorop

In september organiseerden Supply Chain Media, Jaarbeurs en BLMC een online onderzoek naar wat supply chain leiders bezighoudt op het gebied van strategie en digitalisering. Een paar resultaten springen eruit.

De respondenten waren vooral senior managers in supply chain en operations, van bedrijven in (food) productie en logistiek, met minimaal 250 medewerkers.

Megatrends: digitalisering en duurzaamheid

Gevraagd naar de megatrends die invloed gaan hebben op hun bedrijven, geven zij aan vooral impact te verwachten van digitalisering, technologische ontwikkelingen, duurzaamheidsbewustzijn, klimaatverandering en schaarste in grondstoffen. Deze factoren scoren boven 60%. Opvallend is dat er niet veel effect meer verwacht wordt van pandemieën: 25%.

Kosten blijven king bij klanten

De klanten van de respondenten worden nog steeds vooral gedreven door kosten. Deze component springt met 41% ver uit boven andere factoren zoals experience (17%), convenience en (16%) en transparantie (11%). Duurzaamheid scoort hier in de onderste regionen met 8%.

Prioriteiten in de boardroom

Op de bedrijfsagenda van de directie zien we vooral aandacht voor digitalisering (47%), bedrijfsstrategie (40%) en de samenwerking met klanten (40%) en leveranciers (30%). Duurzaamheid staat wel in de boardroom op de agenda, maar heeft met 24% geen topprioriteit.

Pragmatische automatiseringsplannen

Er is een breed aanbod van technieken die ingezet kunnen worden om de supply chain effectiever en efficiënter te maken. Dat varieert van ERP-systemen tot blockchain en RFID. Hoe bepalen de respondenten in die veelheid aan mogelijkheden hun focus? Pragmatisch, zo blijkt. De technologie die de meeste respondenten overwegen om toe te passen zijn Warehouse Management Systemen (44%), forecasting & voorraadbeheer (42%) en Sales & Operations Planning (34%).

Conclusie

Hoezeer producenten de grote bewegingen in de wereld ook zien, zij hebben in de eerste plaats oog voor de directe belangen van hun klanten, die nog vaak op kosten kiezen. Daarom heeft software gericht op efficiëntie nog steeds hoge prioriteit. Gelukkig zien we dat naast digitalisering ook de samenwerking met klanten en leveranciers wordt ingezet om te werken aan een effectieve en efficiënte keten.

Meer weten? Kom naar het Supply Chain Theater

Tijdens ICT & Logistiek zullen we in het Supply Chain Theater veel kennis en ervaring aanbieden die deelnemers inspireert en helpt bij het maken van strategische en praktische keuzes.

Er zijn sessies over onder andere supply chain financials, processen, vormgeven aan groei, het duurzaam maken van je keten en natuurlijk over keuze en implementatie van IT. Verschillende professionals van onder andere McDonald’s, Stedin en Tony’s Chocolonely delen hun ervaringen. Toegang is gratis, maar reserveer wel je plaats voor de sessie van je keuze!

Het Supply Chain Theater vindt plaats op 10 en 11 november 2021 in Jaarbeurs Utrecht.

Bekijk hier het hele programma »