Regeren is vooruitzien – juist in de supply chain

Het jaarlijkse Trenddiner van Supply Chain Magazine benadrukte ook dit jaar: juist in de supply chain moet je vooruit blijven kijken. Jeroen Both, Directeur Consultancy van BLMC, vertelde in zijn trendlezing hoe supply chain directeuren en managers dat kunnen doen. Zo krijg ook jij grip op de toekomst.

Martijn Lofvers, hoofdredacteur van Supply Chain Magazine, trapte het Trenddiner af met een prikkelende lijst van ontwikkelingen. Van AI tot werkkapitaal en van politieke ontwikkelingen tot klimaateisen. De vraag: wat zijn de hypes die overwaaien en wat zijn de ontwikkelingen die je juist serieus moet nemen? Jeroen Both heeft daar een duidelijke visie op: ‘Het hangt helemaal van je bedrijf af wat voor jou relevant is. Dáár moet je naar kijken. Jouw externe omgeving stelt steeds andere eisen aan je bedrijf. Maar het maakt nogal wat uit of je auto’s maakt of planten kweekt, om maar wat te noemen.’

Word geen klusjesman

Supply chain directeuren overzien de keten en kunnen daarom zulke ontwikkelingen in een vroeg stadium signaleren. Ook hebben ze de positie om hier succesvol op in te spelen. ‘Daarbij ervaren ze twee grote uitdagingen,’ ziet Jeroen Both. ‘Ten eerste zijn ze vaak zo druk met de dagelijkse operatie dat ze niet de tijd hebben om met strategie bezig te zijn. Ik zeg wel eens: de supply chain directeur is dan een klusjesman in plaats van de regisseur van de keten. Dan heb je ook supply chain directeuren die het wel voor elkaar krijgen om een gedegen visie te ontwikkelen. Dan is het de kunst om die goed over het voetlicht te krijgen bij de directie. Een bedrijf kan zijn geld maar een keer uitgeven. Waarom zou dat in supply chain verbeteringen zijn? Veel supply chain professionals vinden het moeilijk om dat goed over te brengen.’

Overtuig de directie met een case for change

Ook daarop is een antwoord, vertelt Jeroen. ‘In plaats van werken met business cases en KPI’s die alleen gaan over omzet, kosten en marges, moet je werken aan een ‘case for change’. Die bestaat ruwweg uit twee onderdelen. Ten eerste: wat gaat er veranderen als je deze investering doet en wat gaat er mis als je het niet doet? En ten tweede: tot welk resultaat leidt dat? Met zo’n case for change kun je heel objectief laten zien wat een investering in de keten oplevert. Of het nu gaat om de aanpassing van een deelproces of een grote transitie. Wanneer wij vanuit BLMC bij klanten aan slag gaan, beginnen we vaak daarmee. Want je moet het commitment van de top hebben om succesvol te kunnen inspelen op de grote challenges van vandaag.’

Succesvoller met een heldere visie

Bedrijven die dat voor elkaar hebben, zijn succesvoller en wendbaarder. Ze houden steeds in de gaten wat er in hun omgeving verandert en spelen erop in. Jeroen: ‘Je hoeft van mij niks te veranderen als je dat niet wilt. Maar de ervaring leert dat bedrijven die hun kop in het zand steken, het uiteindelijk afleggen tegen hun concurrenten. Terwijl de alerte ondernemingen juist goed gedijen bij verandering. Zij zien uitdagingen vooral als kansen en gaan er ook op die manier mee om.’

Hoe ga jij als supply chain directeur om met veranderingen in je omgeving? Hoe kijk je aan tegen duurzaamheid, technologische en geopolitieke ontwikkelingen? En lukt het jou om de supply chain daarop aan te passen? We horen graag je visie en staan voor je klaar om te helpen met het maken van jouw case for change. Neem contact op met Jeroen om over jouw uitdagingen te sparren.