Laatst kreeg ik de vraag of ik wat meer kon vertellen over m’n achtergrond in interim management. Ik kon niet anders dan mezelf erop betrappen dat ik nu nog steeds enorm enthousiast kan worden over de interim klussen die ik heb gedaan in het verleden. Terwijl die klussen één voor één door mijn hoofd gleden besefte ik het me eens te meer: Goede interim managers snappen dat hun klus meer is dan alleen een tijdelijke opdracht…

Van non-profit tot high tech. Onderwijs tot retail. Gezondheidszorg tot het Koninklijk Conservatorium. Alle branches, opdrachten en uitdagingen die ik in het verleden als interim manager heb mogen ervaren. Alle fouten die ik heb mogen maken en lessen die ik heb mogen leren. Al die ervaringen samen hebben me doen beseffen dat interim management in supply chain veel meer is dan alleen het leveren van een resource voor een tijdelijke klus.

De kracht van een goede interim manager

Wanneer we bij BLMC een match zoeken tussen een interim opdracht en een interim manager dan houden we uiteraard rekening met zaken als de juiste vakkennis, kunde en karaktereigenschappen. Maar ook de mate waarin een kandidaat beschikt over aanpassingsvermogen, resultaatgerichtheid en doorzettingsvermogen vormen belangrijke selectiecriteria. Een profiel kan op papier echter nog zo goed aan lijken te sluiten; de beste fit vinden tussen persoon, organisatie, team en problematiek gaat niet alleen over ‘meetbare kenmerken’. Het gaat over de mate waarin iemand met zijn persoonlijkheid in staat is echt blijvend verschil te maken.

Ik weet heel goed wat je tegenkomt in verschillende omgevingen als je als interim manager aan de slag gaat. Welke fouten je kunt maken. Wat het belang is van inlevingsvermogen in de situatie en problematiek. In mijn huidige rol zet ik dit dan ook vol in bij de begeleiding van onze interim managers. Het belangrijke daarvan is dat ik op afstand, onafhankelijk mee kan denken en waar nodig ook kritische vragen kan stellen aan interimmer én opdrachtgever. Dat zorgt ervoor dat ik op een objectieve manier kan inschatten op welke manier interim managers in de praktijk de grootste impact maken. De manier waarop ze blijvende impact maken.

Een organisatie in zwaar weer

Jaren geleden mocht ik als interim manager een klus uitvoeren bij een organisatie die echt in zwaar weer verkeerde. Het was dweilen met de kraan open zeg maar. Dat had niet alleen zijn weerslag op de resultaten van de organisatie, maar ook op het welbevinden van de mensen die er werkten. Onlangs kreeg ik een mailtje van een oud collega uit dat bedrijf:

“Hoi Sjaak, Hoe is het er mee? Het gaat goed hier. We doen het nog steeds goed”.

Dat is waar je het voor doet. Niet alleen het zo goed mogelijk uitvoeren van een tijdelijke klus, maar er alles aan doen om blijvende impact te maken.

Daadkracht in veranderen

Organisaties blijven veranderen. Die veranderingen lijken steeds sneller te gaan. Het type interim manager dat in dit soort situaties blijvende impact kan maken is niet slechts een ‘tijdelijke manager’. Het is een leider met een hoge mate van psychologisch inlevingsvermogen in de organisatie. Het is iemand die beseft dat het woord organisatie eigenlijk een afgeleide is van ‘organisme’. En het is bovenal iemand die in staat is verschillende belangen, verhoudingen en factoren bij elkaar  te brengen en dit alles weet om te zetten in daadkracht met blijvende impact..

Ook blijvende impact maken?

Aan het worstelen met een uitdaging in uw organisatie? Neem gerust contact op om samen te ontdekken hoe BLMC kan helpen bij het maken van blijvende impact.