De belangrijkste eigenschap van een supply chain manager (en hoe je die toetst)

Je denkt: een supply chain manager met 15 jaar ervaring in logistiek, dat moet een goede zijn. Denk nog eens. Het vak van supply chain management is iets heel anders dan logistiek of operations. Vandaag de dag zijn zaken zoals beïnvloedingsvermogen en overzicht voor een supply chain manager veel belangrijker dan functioneel operationeel inzicht. Waar moet je op letten? En hoe toets je zulke competenties?

Bij de kandidaten die zich hier aanmelden, zie ik veel mensen met een flinke staat van dienst in logistiek of operations. Dat lijkt een pre, maar kan ook een nadeel zijn. De supply chain manager of directeur van vandaag heeft een taak die veel breder is dan de functionele kant van het vak. Hij moet over afdelingen heen kijken, procesgericht zijn, en alle stakeholders meekrijgen. Terwijl de ‘traditionele’ operationele invulling veel meer gericht was op een deel van de keten. Heb je lang in zo’n situatie gewerkt, dan moet je actief de stap maken om over de hele keten heen te kijken en mensen mee te krijgen – zelfs al heb je geen functionele zeggenschap over hen.

Alles draait om beïnvloeding

De supply chain manager moet dus overzicht hebben. Hij kijkt over afdelingen heen en richt zich op processen die voortbrengen wat de klanten belangrijk vinden. Maar je kunt nog zo veel overzicht hebben; je heb beïnvloedingsvermogen nodig om te zorgen dat de verschillende afdelingen (en vaak ook externe partijen) optimaal samenwerken.

Besef dat je Sales keihard nodig hebt

Een grote verandering in de supply chain in de afgelopen tien jaar is het belang van samenwerking met Sales. Om een effectieve en efficiënte supply chain in te richten, is de input van Sales onontbeerlijk. Zij weten wat de klanten willen, zij kennen de vraagpatronen, zien wat concurrenten doen, zij weten van nieuwe acties. Door de kennis van supply chain te bundelen met de input van Sales, kan de supply chain manager zorgen voor een betrouwbare vraagvoorspelling die te vertalen is naar alle operationele processen. Daarom toets ik bij een beoordeling voor een supply chain functie altijd goed of de kandidaat dat voor elkaar kan krijgen. Hoe krijgt die persoon de medewerking van Sales?

Hoe beïnvloed jij?

Ik kom zelf uit een logistieke omgeving en ik herken de denkfout: als je maar genoeg cijfers presenteert, dan overtuig je anderen wel om mee te werken. Dat is vanuit een procedureel ingesteld persoon zeker waar. Maar bij commerciële personen werkt dat vaak averechts: hoe meer cijfers en details je geeft, hoe meer deze persoon zich zal afwenden. Dus ik zoek een supply chain manager die zegt: ‘Ik verdiep me in de situatie van de mensen die ik wil betrekken, ik ga na wat ze belangrijk vinden en daar speel ik op in.’ Dat betekent gebruik maken van problemen die Sales ervaart, zoals te hoge out of stocks of te lage service levels. Als je Sales ervan bewust maakt dat je deze zaken kunt oplossen door samen aan een beter forecast te werken, dan creëer draagvlak. Je verplaatst je in hun situatie en dat werkt. Bij de selectie gebruik ik daarom een vragenlijst waarin een aantal van zulke kwesties aan de orde komen, om te beoordelen hoe de kandidaat daarmee omgaat. En reken maar dat ik doorvraag.

Alles begint met belangstelling

Een goede supply chain manager beseft dat hij of zij de interne samenwerking moet ‘verkopen’. Dat het belangrijk is om te begrijpen wat de ander nodig heeft en daarop in te spelen. In feite is de moderne supply chain executive misschien wel commerciëler dan marketing en sales bij elkaar. Ga maar na: je werkt direct vanuit het belang van de klant en je zet al je inlevingsvermogen en overtuigingskracht in om iedereen te betrekken die daarbij nodig is. Iemand die dat kan, dat is een goede supply chain manager. Dus die 15 of 20 jaar ervaring, die vind ik fantastisch. Maar ik ben pas overtuigd als ik weet dat een kandidaat zich echt kan verplaatsen in een ander en op basis daarvan de situatie kan sturen. Dat is waar supply chain management over gaat.