Nationale Supply Chain Monitor
Tweejaarlijks onderzoekt BLMC in samenwerking met Nyenrode de ontwikkelingen binnen de supply chain management in Nederland. De zesde editie is dit jaar aangebroken en ook nu zijn we benieuwd naar de supply chain volwassenheid.
Benieuwd naar de resultaten van de Nationale Supply Chain Monitor 2024?
Hoe staat het met supply chain management in Nederland? De Nationale Supply Chain Monitor 2024 geeft antwoord!
Wordt het vakgebied volwassener? Plukken bedrijven de vruchten van intensievere samenwerking? En waarin schuilt het succes van de koplopers in het vak? Je leest het in het rapport.
De essentie van supply chain management
Modern supply chain management stelt waardecreatie centraal, houdt rekening met alle stakeholders en hanteert ketensamenwerking als middel om gezamenlijke doelen te bereiken.
Door als bedrijf intern en extern samen te werken aan gezamenlijke doelen, heb je meer informatie, meer slagkracht en meer impact. Geïsoleerde, starre bedrijven kunnen daar niet tegenop. Zeker in de huidige tijd, waarin meerdere crises problemen voor bedrijven veroorzaken, is samenwerking harder nodig dan ooit.
Resultaten NSCM 2024
Het gemiddelde van alle bedrijven, over alle ketensamenwerkingthema’s heen, is tussen 2022 en 2024 gestegen van 3,2 naar 3,4 op een vijfpuntsschaal.
Supply chain management is geen operationele functie meer maar een strategische managementmethode om de doelen van bedrijven en ketens te bereiken en daarmee wordt supply chain management als managementmethode door het Nederlandse bedrijfsleven breed omarmd.
Ook is in het rapport te zien dat over de hele linie beter wordt gescoord op alle thema’s ten opzichte van de vorige editie: strategie, cultuur, leiderschap, processen, systemen en externe relaties hebben bijna allemaal gemiddeld een hogere score gekregen.
Ook als het gaat om interne en externe ketensamenwerking zijn er verbeteringen te zien. Interne ketensamenwerking blijft hetzelfde met een score van 3,5, maar externe ketensamenwerking maakt dit jaar een kleine inhaalslag naar een score van 3,2.
Onderzoeksmethode
De Nationale Supply Chain Monitor (NSCM) bestaat uit een online vragenlijst met 64 vragen, verdeeld over zeven supply chain management thema’s:
- Strategie
- Organisatiecultuur
- Leiderschap
- Interne samenwerking, processen en systemen
- Samenwerking met toeleveranciers
- Samenwerking met klanten
- Strategisch end-to-end ketenmanagement
Aan het onderzoek van 2022 deden 191 respondenten mee. Zij hebben allen een directie- of managementfunctie waarmee ze direct invloed hebben op de supply chain van hun organisatie.
Ontwikkeling 2013 – 2019
Door de resultaten van 2013, 2015 en 2017 met die van 2019 te vergelijken, zien we hoe de toepassing van SCM zich in zes jaar tijd positief heeft ontwikkeld.
Van 2013 naar 2015 werd een forse stap gezet van niveau 1 naar 2. Er kwam meer aandacht voor het op elkaar afstemmen van bedrijfsprocessen, meer klantfocus en betere informatie-uitwisseling binnen de organisatie.
De stap van 2015 naar 2017 was minder groot. Gemiddeld stond de markt nog steeds op de drempel van niveau 2 naar 3 en zakte zelfs een tiende punt. De koplopers namen niet toe in aantal, noch in score. Het aantal achterblijvers (bedrijven met een volwassenheidsscore lager dan 2) nam wel af.
Er is inzicht in bedrijfsprocessen en de interne samenwerking komt op gang. Binnen de organisatie worden de eerste functionele verbeteringen gerealiseerd door structureler informatie te delen en processen op elkaar af te stemmen. Externe samenwerking is nog niet of nauwelijks aan de orde.
In 2019 is de doorbraak naar niveau 3 definitief bereikt. Dit is vooral te zien bij interne supply chain volwassenheid. Bedrijven scoren met 3,2 vooral hoog op de thema’s die specifiek hiermee te maken hebben; strategie, cultuur, leiderschap en interne samenwerking.
Er zijn steeds minder achterblijvers (19%, ten opzichte van 33% in 2017). Het aantal middenmotors in SCM volwassenheid is verder toegenomen. Supply chain management wordt professioneel ingezet om de keten verder te ontwikkelen en sneller, beter, goedkoper, duurzamer, flexibeler en klantvriendelijker te werken.
Nu het op intern niveau steeds beter lukt om strategisch samen te werken is er de hoop dat we richting 2021 ook extern tot meer en betere data-uitwisseling en gezamenlijke ontwikkelingen komen. De noodzaak tot structureel betere samenwerking in de gehele keten is in ieder geval aanwezig, net als de beschikbaarheid van systemen om dit mogelijk te maken. De sleutel tot succes voor bedrijven in de keten ligt daarbij in het hebben van een bedrijfsoverstijgende visie en leiderschap.
U kunt hier de rapporten van 2013, 2015 2017 en 2019 downloaden.