De interim paradox

Herken je dit? Je bedrijf of afdeling zit in zwaar weer. Er is snel verandering nodig en het hoofdkantoor vraagt om harde meetbare resultaten. De interim manager die daarvoor wordt aangetrokken, krijgt duidelijke KPI’s mee en moet snel met besluiten en acties komen. Het water staat het bedrijf immers aan de lippen.

Duidelijkheid en veiligheid nodig als basis

Tegelijkertijd hebben de medewerkers hele andere behoeften. Zij werken keihard binnen een organisatie die niet lekker loopt. Ze merken heus wel dat de resultaten tegenvallen, maar zijn zelf niet in staat om daar individueel verandering in te brengen. Ze voelen de spanning, hebben te maken met onduidelijkheid en vrezen misschien zelfs voor hun baan. In de wandelgangen gaan verschillende geruchten rond over wat er aan de hand is, maar niemand weet er het fijne van.

Zij hebben vooral behoefte aan duidelijkheid, vertrouwen en veiligheid. ‘Leuk hoor, die KPI’s, maar wat betekent dat voor mij?’ Aandacht voor die behoefte is niet alleen nodig vanuit menselijk oogpunt, maar is ook de sleutel tot draagvlak voor de noodzakelijke veranderingen.

Zakelijke en menselijke kant combineren

Hier ontstaat de interim paradox, de balanceeract tussen:

  • Een zakelijke en strategische houding met meetbare doelen, resultaten en soms harde besluiten.
  • Een menselijke en verbindende houding die is gericht op luisteren, motiveren en vertrouwen opbouwen.

Een (interim) manager die te veel focust op de zakelijke kant, riskeert weerstand en kan hoogstens een oppervlakkige of tijdelijke verandering realiseren. Wie te veel inzet op relaties, overleg en consensus, kan het einddoel uit het oog verliezen. En dan verliezen we allemaal.

Wat elke interim manager moet kunnen

De interim managers en projectmanagers die we via BLMC inzetten, selecteren we daarom zowel op zakelijke als menselijke expertise. Ze moeten beschikken over inhoudelijke vakkennis, begrijpen hoe processen en organisaties werken én sterke interpersoonlijke vaardigheden hebben. Daar organiseren we ook geregeld trainingen voor. Want leiderschapsvaardigheden gaan over (veel) meer dan ‘cijfers en harkjes’.

Dat geldt in gewone lijnfuncties, maar nog veel sterker in interimsituaties, als de nood hoog is en er snel resultaat geboekt moet worden. Juist dan kan de verleiding ontstaan om over de hoofden van mensen heen besluiten te nemen. En juist dan is het zó belangrijk om mensen te betrekken.

Meer bereiken met betrokken mensen

Een goede interim manager of projectmanager zorgt dat de zakelijke en de menselijke kant elkaar versterken. Mensen die betrokken zijn en vertrouwen hebben in de aanpak, zullen het meeste bijdragen aan een succesvolle uitkomst. Het is aan de interim manager om, samen met de leiding van het bedrijf, de doelen en acties helder te formuleren en te vertalen naar de hele organisatie, op alle niveaus. Of het nu de operators zijn of het internationale hoofdkantoor. Dat leidt tot een gedragen aanpak waar iedereen aan bijdraagt en die resulteert in succes, groei en ontwikkeling. De resultaten spreken voor zich.

Heb je zelf binnen je bedrijf een acute uitdaging waar je graag onafhankelijke en deskundige hulp bij zou inschakelen? Of wil je meer weten over onze aanpak? Neem dan contact op met Sjaak Lekkerkerker.