Logistiek Manager voor KROHNE

Na de integratie van verschillende magazijnen door een interim manager, had KROHNE behoefte aan een krachtige Logistiek Manager in de lijn. Paul Busé van BLMC ging voor hen aan de slag. Het was voor HR-manager Liesbeth de Geus wel even wennen aan de aanpak van BLMC’s recruiter Paul Busé: ‘Hij ging zelf de organisatie in om met stakeholders te praten.’ Daarnaast overlegde Paul met de toen aanwezige interim manager om alle nuances van de functie goed boven water te krijgen.

  • Onderwerp: Recruitment
  • Bedrijf: KROHNE
  • Branche: industrie
  • Jaar: 2019

De situatie

KROHNE is een wereldwijd toonaangevende producent en leverancier van meetoplossingen voor industriële procesinstrumentatie. Het bedrijf heeft in Nederland meerdere productie- en verkoopvestigingen.

Enkele jaren geleden besloot het bedrijf een nieuw magazijn te bouwen en daarin de voorraden te centraliseren. Voor dit project werd een interim manager aangetrokken. Toen dit project in de afrondende fase kwam, zocht KROHNE naar een vaste Logistiek Manager die de leiding zou krijgen. Om zeker te stellen dat deze persoon stevig genoeg zou zijn, scherpte HR-manager Liesbeth de Geus het functieprofiel aan, in overleg met de aanwezig interim manager. BLMC wordt gevraagd op zoek te gaan naar een geschikte kandidaat.

De functie en de eisen

Het bedrijf heeft een flinke historie en er is veel kennis aanwezig bij de medewerkers, die er vaak al lang werken. Het risico hiervan is dat beslissingen soms gedreven kunnen worden door gewoonte of gebaseerd worden op emotie. Voor de nieuwe Logistiek Manager gaat BLMC daarom op zoek naar iemand met de volgende kwaliteiten:

  • sterke managementvaardigheden, in staat om verschillende stakeholders mee te krijgen;
  • een goed analytisch vermogen, om beslissingen te kunnen nemen op basis van duidelijk aantoonbare cijfers en feiten;
  • initiatief om na te denken over verbeteringen in de processen en werkwijze.

Ze zochten iemand met veel kennis van het vak, die zowel inhoudelijk als persoonlijk de nodige autoriteit zou hebben binnen de organisatie.

De aanpak

Liesbeth de Geus is HR-manager van Krohne. Zij moest even wennen aan de aanpak van BLMC’s Paul Busé, vertelt ze: ‘Normaal neem ik de leiding in het recruitment proces. Ook nu was dat het geval. Ik had met de interim manager het profiel opgesteld en kon aan Paul uitleggen waar hij op moest letten. Toch stond hij erop om ook zelf de organisatie in te gaan en met de stakeholders te praten. Hij wilde zelf horen wat deze stakeholders verwachtten. Ook met de interim manager heeft hij uitgebreid gesproken. Ik denk wel dat dit het proces heeft geholpen en dat het hem in staat heeft gesteld nog scherper te krijgen wat voor persoonlijkheid hij moest zoeken.’

De selectie

Vijf kandidaten werden op basis van hun cv uitgenodigd. Liesbeth sprak hen samen met de interim manager. ‘Van twee kandidaten werd door dat gesprek meteen duidelijk dat ze niet bij de organisatie pasten. Om de uiteindelijke keuze te maken tussen de andere drie personen, zijn deze op gesprek geweest bij de toekomstig leidinggevende, de Manager Operations.’ Dat was nog wel een uitdaging, , vertelt Liesbeth. ‘Zijn agenda zat erg vol en het lukte maar niet om de afspraken in te plannen. Paul heeft er toen bij ons de nodige druk op gezet. Hij maakte duidelijk dat we niet konden wachten omdat deze kandidaten anders snel weg konden zijn binnen de huidige krappe arbeidsmarkt.’ De afspraken werden ingepland en daarin ontstond een duidelijke voorkeur voor een van de kandidaten, Marc Vennings.

De kandidaat

In juli 2019 startte Marc als Logistiek Manager bij KROHNE. Hij heeft nog een tijdje samengewerkt met de interim manager om de overdracht soepel te laten verlopen. Paul Busé was vanuit zijn inhoudelijke expertise nog enige tijd betrokken als klankbord voor de nieuwe logistiek manager.

Marc maakt de verwachtingen waar, aldus Liesbeth: ‘Hij neemt expliciet bepaalde standpunten in en dat creëert duidelijkheid. Ook zijn analytische en vakinhoudelijke kwaliteiten komen goed uit de verf en daardoor heeft hij snel de nodige autoriteit verworven. Het lukt hem goed om mensen voor zich te winnen en hen mee te nemen in het proces. Hij heeft het laatste deel van de integratie afgerond en ook nog het centrale voorraadbeheer overgenomen.’

Gerelateerde nieuwsberichten

De markt van interim-management wordt steeds competitiever. ABN AMRO en ZiPconomy onderzochten de markt van interim-managementbureaus waaronder BLMC. Marges en uurtarieven staan onder druk, maar de vraag blijft stijgen. In een snel veranderende wereld moeten bedrijven zich immers blijven ontwikkelen en interim managers zijn daar steeds vaker een onderdeel van.