Businesscase leidt Brouwer naar de juiste operations manager

Beoordeling door Brouwer: 9.0 

In de zoektocht naar een operations manager koos Brouwer in samenwerking met BLMC voor een bijzonder selectie-instrument: een business case. Vijf kandidaten kregen anderhalf uur de tijd om een concreet antwoord te geven op een concreet vraagstuk van het productiebedrijf uit Nijkerk. Dat leidde tot verrassende inzichten en uiteindelijk een succesvolle aanstelling. Algemeen directeur Carlos Klein: “Ik heb nu meer rust en ruimte in mijn agenda en in mijn hoofd.”

Brouwer produceert flexibele ruimtes voor tijdelijke huisvesting. De units worden gebruikt op bouwplaatsen, maar bieden ook tijdelijk onderdak aan kantoren, scholen zorginstellingen of andere organisaties. “In Nijkerk hebben we een productiefaciliteit waar we onze eigen halffabricaten zoals panelen maken. Daarnaast beschikken we over een hal waarin we de units assembleren. We hebben een standaard productportfolio, maar produceren mede gezien het grote aantal opties voornamelijk op klantorder”, stelt Carlos Klein, algemeen directeur van Brouwer.

Binnen Brouwer ontstond behoefte aan eenoperations manager toen Klein betrokken raakte bij een tweede bedrijf. “In een periode waarin wij hard groeiden, moest ik mijn tijd verdelen over twee bedrijven. We werken met veel jonge mensen, die daardoor niet de aandacht kregen die nodig is om hen verder te ontwikkelen. Die aandacht is onontbeerlijk: als mensen groeien, groeit het bedrijf.”

Prettig en persoonlijk

Bij de zoektocht naar geschikte kandidaten schakelde Brouwer verschillende werving- en selectiebureaus in. Eén daarvan was BLMC. “Ik kreeg de tip van een familielid, dat zelf al twee keer naar tevredenheid BLMC had ingeschakeld om een vacature te vervullen. De eerste kennismaking met recruiter Paul Busé resulteerde meteen in een prettig en persoonlijk gesprek, waarna we hem opdracht hebben gegeven om aan de slag te gaan.

Nadat de recruiter het bedrijf had leren kennen en de behoefte in kaart had gebracht, ging BLMC op zoek naar kandidaten. Dat resulteerde in een lijst met drie kandidaten, waarmee Klein een persoonlijk gesprek heeft gevoerd. Op basis daarvan bleven twee kandidaten van BLMC over. “Daaraan hebben we drie kandidaten toegevoegd die zijn voorgesteld door de andere ingeschakelde recruiters”, vertelt Klein.

Businesscase

Voor het vervolg koos Brouwer in nauw overleg met BLMC voor een opvallend selectie-instrument: een concrete businesscase. Recruiter Paul Busé heeft de businesscase ontwikkeld op basis van de daadwerkelijke praktijk bij Brouwer. “Elke kandidaat kreeg drie kwartier lang de mogelijkheid om samen met iemand van ons het bedrijf te bekijken en vragen te stellen. Daarna kreeg iedereen nog eens drie kwartier om het antwoord op het vraagstuk voor te bereiden. Dat antwoord hebben de kandidaten vervolgens aan ons gepresenteerd”, legt Klein uit.

De businesscase leidde tot een duidelijke schifting in de vijf kandidaten. “Wij zagen al snel welke kandidaat het niet moest worden. Maar ook de kandidaat die het beste scoorde, was een andere dan we vooraf hadden verwacht”, stelt Klein. “Samen met mijn vader, mede-aandeelhouder van het bedrijf, hebben we met hem een vervolggesprek gevoerd, waarna hij een contract heeft getekend. Dat was een kandidaat van BLMC.”

Praktisch inzicht

Welke verschillen tussen de kandidaten bracht de businesscase nu precies aan het licht? “Vooral het praktisch inzicht van de kandidaten”, vertelt Klein. “In een normaal vraag- en antwoordgesprek deel je  onbewust veel informatie die kandidaten gebruiken voor hun antwoorden. Nu waren die kandidaten volledig op zichzelf aangewezen. Dan blijkt dat niet iedereen een even concreet antwoord op een concreet vraagstuk kan geven. De businesscase heeft laten zien wie niet alleen theoretische kennis bezit, maar die kennis ook praktisch toepasbaar kan maken.”

Daarnaast heeft de businesscase veel duidelijk gemaakt over de persoonlijkheid van de kandidaten. “Natuurlijk willen we een kandidaat die zelfverzekerd is, maar nog belangrijker is dat hij zelfbewust is. Een kandidaat moet zijn eigen beperkingen kennen en zijn eigen twijfels durven aan te geven. Want laten we eerlijk zijn: niemand kan in 45 minuten ons bedrijf volledig leren kennen. Wie in zijn presentatie dat beweert, leidt aan zelfoverschatting.”

Resultaatgericht

Drie maanden na afloop kijkt Klein nog steeds tevreden terug op het selectietraject. “Ik heb met vol vertrouwen een deel van mijn werkzaamheden overgedragen aan de nieuwe operations manager. Daardoor heb ik meer rust en ruimte in mijn agenda en in mijn hoofd gekregen. Dat is wel zo prettig werken”, stelt Klein.

Wat onderscheidt BLMC van andere werving- en selectiebureaus?

“De wetenschappelijke onderbouwde aanpak. Wat ik zeer waardeer, is dat BLMC ons vooraf heeft gewaarschuwd over de psychologische valkuilen bij zo’n selectietraject. Wat BLMC daarnaast uniek maakt, is de resultaatgerichtheid en de garanties die op dat vlak worden afgegeven. Dat getuigt van geloof in de eigen capaciteiten, maar betekent ook dat BLMC alles eraan gelegen is om kwaliteit te leveren. Dat is natuurlijk iets wat elk bureau zegt te doen, maar de praktijk wijst vaak anders uit.”