Een logistiek manager die de planning en het voorraadbeheer kan verbeteren, maar die ook de interne cultuurverschillen kan overbruggen. Dat is in een notendop het profiel van de kandidaat naar wie handelsbedrijf Agrea op zoek was. Mede-directeur Carl Pijls schakelde BLMC in voor de werving en selectie. ‘Logistiek is een vak apart met een netwerk waarin wij niet opereren.”

Agrea levert producten en diensten aan de agrarische sector en is betrokken bij de afzet van aardappels, uien en granen. Het assortiment varieert van bodemverbeteraars, folies, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen tot zaaizaad, pootgoed en overige bedrijfsartikelen. “Eigenlijk alles wat een agrarisch bedrijf nodig heeft om tot een goed product te komen”, licht Carl Pijls toe, een van de partners van Agrea.

Agrea is op 1 januari 2016 ontstaan uit een fusie van drie handelsbedrijven int Zuidoost-Nederland. Als gevolg daarvan beschikt het bedrijf over drie locaties waar de klanten in Limburg en Zuidoost-Brabant worden bediend. Ze kunnen hun bestelling daar afhalen, maar ook laten bezorgen. “Het magazijn naast ons hoofdkantoor in Panningen bevat vooral stukgoed. In het magazijn in Maastricht ligt hoofdzakelijk het los gestort bulkgoed. Daarnaast hebben we in Heerlen nog een kleine afhaalvestiging”, vertelt Pijls.

Manager met overzicht

De logistieke samenwerking tussen de drie vestigingen verloopt nog niet optimaal. Alle drie vestigingen zijn op de oude voet blijven doorwerken, waardoor de synergievoordelen onvoldoende worden benut. “Daarom zochten we een logistiek manager met overzicht die de logistieke stromen tussen de drie vestigingen kan optimaliseren. Iemand met overzicht die zorgt voor een goede planning, optimaal voorraadbeheer en juiste beladingsgraad. Nu presteren we suboptimaal”, weet Pijls.

Voor de zoektocht naar een geschikte logistiek manager heeft Agrea een beroep gedaan op BLMC. Pijls: “We hadden al snel door dat logistiek een vak apart is. Een vak met een eigen netwerk waarin wij niet actief zijn. Daarom hadden we een recruitment bureau met een specialisme in logistiek nodig. Via internet zijn wij op BLMC gestuit en in gesprek geraakt met recruiter Paul Busé. Dat gesprek gaf ons het vertrouwen dat BLMC de partner was die we zochten.”

Cultuurverschillen overbruggen

Agrea waardeert met name de inspanning van BLMC om de organisatie beter te leren kennen. “Elke vestiging heeft zijn eigen organisatiecultuur. Uiteraard hebben wij zo veel mogelijk verteld over de cultuurverschillen, maar de recruiter heeft ook zelf de vestigingen bezocht om de plaatselijke cultuur te leren kennen. Dat is zeer waardevol, juist ook omdat wij iemand zochten die een verbindende rol kan vervullen en de verschillen in cultuur en de manier van werken kan overbruggen”, legt Pijls uit.

Dat een dergelijk voortraject wellicht iets meer tijd kost, deert Pijls niet. “Die investering betaalt zich later weer terug. Er zijn genoeg recruitmentbureaus die razendsnel een groot aantal kandidaten presenteren die ze allemaal even geschikt vinden. Ik geloof daar niet in. BLMC neemt de tijd om de organisatie en de bijbehorende normen en waarden te leren kennen. Met die informatie kunnen ze heel gericht op zoek gaan naar de beste kandidaat.”

Van 20 naar 2 kandidaten

Op basis van het profiel dat in overleg met Agrea is opgesteld, heeft BLMC een voorselectie gemaakt van twintig kandidaten. De recruiter heeft al die kandidaten gesproken en de vier beste kandidaten aan Agrea gepresenteerd. “Alle vier zijn twee keer op gesprek geweest. We hebben ze onder meer beoordeeld op hun vermogen om vooruit te denken, mee te denken en deel uit maken van het managementteam. Twee keer om te checken hoe consistent de kandidaten in hun antwoorden zijn”, verklaar Pijls.

Uiteindelijk bleven twee kandidaten over. Toen één van hen een andere baan accepteerde, besloot Agrea de laatste kandidaat opnieuw op gesprek uit te nodigen. Om als klankbord te kunnen fungeren, bood de recruiter aan om het gesprek bij te wonen. “Gelukkig hebben we dat aanbod geaccepteerd. De recruiter heeft het gesprek op momenten vlot getrokken en daarmee een doorslaggevende rol vervuld. Pas na zijn ingrijpen beseften we dat de kandidaat en wij dezelfde visie deelden, maar elkaar niet altijd goed begrepen.”

Snel schakelen

Inmiddels heeft de kandidaat een officiële aanstelling als logistiek manager. “Dat is twee maanden geleden, te vroeg om nu al concrete resultaten te verwachten. Maar wij hebben nog steeds een erg goed gevoel over de gemaakte keuze”, vertelt Pijls, die tevreden terugkijkt op het traject. “Paul Busé is een betrokken recruiter met kennis en ervaring, met wie wij snel kunnen schakelen.”

Met name het netwerk van BLMC is erg waardevol geweest. Pijls: “Logistiek is in Limburg een grote sector. Dat betekent dat veel vraag is naar logistiek talent. Om dan de meest geschikte kandidaten te vinden, is een uitgebreid en actueel netwerk een must. BLMC beschikt over dat netwerk.”